Τρίτη 22 Απριλίου 2014

Παγκόσμια Ημέρα της Γης. Δήμος Βόλου: Προωθούμε τις αρχές της Βιώσιμης Κινητικότητας

Ο Βόλος, όπως όλα τα σύγχρονα αστικά κέντρα, υποφέρει από το κυκλοφοριακό. Η σημερινή κατάσταση στο εμπορικό κέντρο του Βόλου, σ’ ό,τι αφορά τις αστικές μετακινήσεις (πεζοί, κίνηση αναπήρων, ΙΧ, ποδήλατα, μέσα μεταφοράς, πεζόδρομοι, parking κλπ), δεν διευκολύνει τη λειτουργία και τη βιώσιμη ανάπτυξη της πόλης, γι’ αυτό και επιχειρήσαμε την  ανατροπή της. 

Η Δημοτική Αρχή έθεσε σε δημόσια διαβούλευση, από τους πρώτους μήνες της θητείας της, την πρότασή της για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, με στόχο τη βελτίωση των μετακινήσεων στην πόλη και τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Αντικείμενο της πρότασης ήταν κατά βάση η χωρική ενότητα του κεντρικού ιστού της πόλης του Βόλου και σε δεύτερη φάση οι αναγκαίες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις σε όλες δημοτικές ενότητες. Με την απόφαση αυτή τέθηκαν ως θεμελιώδεις αρχές για κάθε κυκλοφοριακή παρέμβαση στην πόλη, οι αρχές της βιώσιμης κινητικότητας.
Ωστόσο, η περίοδος αυτή, πέραν της έλλειψης οικονομικών πόρων, σημαδεύθηκε και από έναν πρωτόγνωρο νομοθετικό ορυμαγδό, ο οποίος δημιουργούσε περισσότερα εμπόδια από αυτά που υποτίθεται ότι θα έλυνε, ακόμη και όταν το σκεπτικό των αποφάσεων ήταν στη σωστή κατεύθυνση.
Χαρακτηριστική περίπτωση η απόφασή μας που προέβλεπε η  κίνηση των αστικών λεωφορείων προς την οδό Κ.Καρτάλη  να γίνεται όχι μέσω της οδού Ιάσονος αλλά μέσω της Αργοναυτών. Η απόφαση αυτή προσέκρουσε στην ξαφνική τροποποίηση διάταξης του ΚΟΚ, που απαιτούσε την έκδοση Υπουργικής Απόφασης για τέτοιες περιπτώσεις. Και σαν να μην έφτανε αυτό, προέκυψε ο «ξαφνικός θάνατος» της Δημοτικής Αστυνομίας, γεγονός που δυσκόλεψε ακόμη περισσότερο την υλοποίηση του κυκλοφοριακού μας σχεδιασμού.
Παρά τα σοβαρά αυτά εμπόδια, η Δημοτική Αρχή προώθησε συγκεκριμένα μέτρα για τη μείωση των μετακινήσεων, την ελεύθερη ροή με χαμηλή ταχύτητα και τη με τεχνικά μέσα αποτροπή της παράνομης στάθμευσης.
Προετοιμάστηκαν τεχνικές εκθέσεις – μελέτες και προωθήθηκαν για σχετικές αποφάσεις από την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και το Δημοτικό Συμβούλιο (43 για το έτος 2013, 69 για το έτος 2012 και 78 για το έτος 2011 Κανονιστικές αποφάσεις με θέματα κυκλοφοριακού σχεδιασμού)
Πραγματοποιήθηκε εκτεταμένη κυκλοφοριακή παρέμβαση στην Αγριά, με την αντικατάσταση, συμπλήρωση και τοποθέτηση νέων πινακίδων κυκλοφορίας. Συνολικά τοποθετήθηκαν 200 πινακίδες κυκλοφορίας. Να σημειωθεί ότι οι περιφερειακοί δήμοι δεν είχαν καμία απολύτως τεχνογνωσία σε κυκλοφοριακά θέματα, με συνέπεια να υπάρχει παντελής απουσία στοιχείων, κανονιστικών αποφάσεων κλπ. και η αρμόδια Υπηρεσία του Δήμου (με ελλιπές προσωπικό) να πραγματοποιεί πρωτογενή εργασία σε αυτές τις Δημοτικές Ενότητες.
Καθορίσθηκαν θέσεις στάθμευσης για μοτοποδήλατα στον κεντρικό ιστό της πόλης
Επέκταση δικτύου ποδηλατοδρόμων, ενώ παράλληλα βρίσκονται σε εξέλιξη παρεμβάσεις βελτίωσης και αποκατάστασηε του υφιστάμενου, ώστε να καταστεί ασφαλές και λειτουργικό
Επέκταση των δρόμων ήπιας κυκλοφορίας (Ογλ)
Επέκταση και αναμόρφωση Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης. Δρομολογήθηκε η αλλαγή του Σ.Ε.Σ με βάση τις νέες τεχνολογίες και κυρίως τη χρήση του κινητού τηλεφώνου.
Με την επιστημονική υποστήριξη της ΑΝΕΒΟ και μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος INTERREG IV C: MMOVE, μελετήθηκαν οι κυκλοφοριακές συνθήκες της πόλης και γενικότερα τα θέματα κινητικότητας και προσβασιμότητας και προτάθηκαν λύσεις, βασισμένες σε καλές πρακτικές άλλων ευρωπαϊκών πόλεων μικρού και μεσαίου μεγέθους (50.000 – 250.000 κάτοικοι). 
Μετεγκατάσταση δημοτικών υπηρεσιών για την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη και συνολικά την καλύτερη λειτουργικότητα  της πόλης. 

Σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, είχε η Δημοτική Αστυνομία. Με αυστηρή αστυνόμευση, με απόλυτη ισονομία, με ξήλωμα κάθε έννοιας ευνοιοκρατίας, πελατειακής συναλλαγής ή ρουσφετολογικής αντιμετώπισης, βεβαιώθηκαν παραβάσεις που αφορούν παράνομη και ελεγχόμενη στάθμευση, στάθμευση σε πεζοδρόμους και πεζοδρόμια, διπλή σειρά, στάσεις  λεωφορείων, διαβάσεις των πεζών, ράμπες ΑμεΑ., κλπ. Στην τριετία 2011-2013 βεβαιώθηκαν 40.000 παραβάσεις παράνομης στάθμευσης, 24.500 ελεγχόμενης στάθμευσης και αφαιρέθηκαν 4.500 πινακίδες. Η κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας έγινε αισθητή από πολίτες και επισκέπτες, με τον πιο οδυνηρό τρόπο, στο κυκλοφοριακό της πόλης.
Μια ακόμη σημαντική πρωτοβουλία της Δημοτικής Αστυνομίας, που ανάδειξε τον παιδευτικό ρόλο της παράλληλα προς τον ελεγκτικό και κατασταλτικό, ήταν το πρόγραμμα κυκλοφοριακής αγωγής σε δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία. Επιλεγμένοι υπάλληλοι, μελέτησαν και κατάρτισαν ένα σεμινάριο κυκλοφοριακής αγωγής, κατάλληλα προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις των νεαρών μαθητών. Με  σύγχρονα μέσα και με βιωματικό τρόπο δίδαξαν τους νεαρούς μαθητές, τον ορθό τρόπο κυκλοφορίας, ως ποδηλάτες ή ως πεζοί, με παρουσιάσεις σε περισσότερα από 30 δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: