Τρίτη, 19 Σεπτεμβρίου 2017

Επιλογή Ευθύνης: «Το λιμάνι του Βόλου διαθέτει Master Plan, δεν αυτοσχεδιάζουμε»

                                                                        Παρέμβαση για το θέμα των ναυπηγοεπισκευαστικών δραστηριοτήτων

«Το εγκεκριμένο Master Plan του λιμανιού του Βόλου προβλέπει ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες σε δύο μόνο περιπτώσεις: για τις ανάγκες των επαγγελματιών αλιέων και για τις ανάγκες της νέας μαρίνας -όποτε κατασκευαστεί-, χωροθετεί δε τις δραστηριότητες αυτές στην περιοχή της ιχθυόσκαλας. Οποιαδήποτε τροποποίηση των θεσμοθετημένων δεν μπορεί να είναι προϊόν αυτοσχεδιασμού, αλλά σοβαρής και πάλι διαβούλευσης, με πειστικές και τεκμηριωμένες
προτάσεις», επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η παράταξη «ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΥΘΥΝΗΣ - ΠΑΜΕ ΜΠΡΟΣΤΑ», παρεμβαίνοντας στην αντιπαράθεση των τελευταίων ημερών για το συγκεκριμένο θέμα. Στην ίδια ανακοίνωση, καυτηριάζει τη σιωπή της δημοτικής αρχής και στο θέμα αυτό, επισημαίνοντας ότι «έχει πλήρως απεμπολήσει τον επιτελικό και συντονιστικό ρόλο του Δήμου στον σχεδιασμό της πόλης και σε όλα τα μεγάλα θέματα που την απασχολούν».


Η πλήρης ανακοίνωση έχει ως εξής:
«Στις 7-9-2017, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Π.Κουρουμπλής, επισκεπτόμενος τον Βόλο, ανακοίνωσε ότι πρόθεση του υπουργείου του είναι η δημιουργία ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης στο λιμάνι του Βόλου και η προσπάθεια που καταβάλλεται είναι να έχει δρομολογηθεί το θέμα μέχρι τον   Οκτώβριο. Στις 16-9-2017, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΒ, Θρ.Σταυριδόπουλος, απαντώντας στην αντίδραση του Π.Μαρκάκη, διευκρίνισε πως «δεν είναι θέμα ίδρυσης ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, αλλά επισκευαστικών δραστηριοτήτων με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα» και προσέθεσε ότι θα πρέπει «βέβαια να οριστεί ο κατάλληλος χώρος, που θα τελεί υπό την εποπτεία του ΟΛΒ και τον έλεγχο του Κεντρικού Λιμεναρχείου».
Κατά τα ειωθότα πια, η δημοτική αρχή του Βόλου σιώπησε και στο θέμα αυτό, αφού έχει πλήρως απεμπολήσει τον επιτελικό και συντονιστικό ρόλο του Δήμου στον σχεδιασμό της πόλης και σε όλα τα μεγάλα θέματα που την απασχολούν. Την ίδια αδιάφορη στάση κράτησε πριν από λίγες μέρες και στο μείζον θέμα που προέκυψε με τα έργα του Πανεπιστημίου. Το τι θα γίνει στο λιμάνι φαίνεται πως είναι ένα θέμα που δεν αφορά τη δημοτική αρχή, παραβλέποντας ότι η λειτουργία και η ανάπτυξη του λιμανιού συνδέονται άμεσα με την πόλη, την ποιότητα ζωής των κατοίκων της και την τοπική οικονομία, συνεπώς με ζωτικά συμφέροντα του Δήμου και των συμπολιτών μας. Μόνο τυχαίο δεν είναι, άλλωστε, ότι έχει αρνηθεί τρεις φορές πρόταση της παράταξής μας για ολοκληρωμένη συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο όλων των  θεμάτων του λιμανιού.
 Το περίεργο είναι ότι, ενώ λέχθηκαν πολλά για το θέμα της δημιουργίας ή μη ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, κανείς δεν θεώρησε αναγκαίο να ανατρέξει στο εγκεκριμένο Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο (Master Plan) Λιμένα Βόλου. Θυμίζουμε, λοιπόν, ότι το λιμάνι του Βόλου, χάρις στη σθεναρή διεκδίκηση του Δήμου, των διοικήσεων του ΟΛΒ και των τοπικών φορέων τα προηγούμενα χρόνια, είναι αν όχι το μοναδικό, σίγουρα ένα από τα ελάχιστα λιμάνια της χώρας που διαθέτουν, και εγκεκριμένους  Περιβαλλοντικούς Όρους (ΚΥΑ Υπουργών ΠΕΚΑ & Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας 199737/31-552011 - ΑΔΑ Β4Λ50-ΩΦΦ), και εγκεκριμένο Master Plan (Απόφαση Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Αριθμ.8216/224/2013 – ΦΕΚ ΑΑΠ' 419/26-11-2013), που σημαίνει ότι η πολιτεία έχει όχι απλώς υποχρέωση, αλλά και νομική δέσμευση να υλοποιήσει τα έργα και τις δράσεις που περιλαμβάνονται σε αυτά. Και ενώ η πόλη θα έπρεπε να αξιοποιήσει κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο αυτό το κεκτημένο, φαίνεται πως το αγνοεί.

Επισημαίνουμε, λοιπόν, ότι το εγκεκριμένο Master Plan του λιμανιού του Βόλου προβλέπει ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες σε δύο μόνο περιπτώσεις: για τις ανάγκες των επαγγελματιών αλιέων και για τις ανάγκες της νέας μαρίνας -όποτε κατασκευαστεί-, χωροθετεί δε τις δραστηριότητες αυτές στην περιοχή της ιχθυόσκαλας.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά στα µεγάλα επαγγελµατικά και αλιευτικά σκάφη καθώς και σε όλα τα σκάφη που κάνουν χρήση των εγκαταστάσεων της Ιχθυόσκαλας, προβλέπεται ότι θα εξυπηρετούνται στα υφιστάµενα κρηπιδώματα της νέας  ιχθυόσκαλας, ενώ η χωροθέτηση των απαραίτητων δραστηριοτήτων τεχνικής υποστήριξης σκαφών της νέας µαρίνας του λιµένα προβλέπεται στην περιοχή που εκτείνεται δυτικά της ιχθυόσκαλας. Η χωροθέτηση των δραστηριοτήτων τεχνικής υποστήριξης σκαφών στα Πευκάκια,  η οποία είχε προταθεί ως εναλλακτική θέση, απορρίφθηκε τελικά, όπως ήταν εύλογο,  λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων.

Σε ό,τι αφορά στις ανάγκες των επαγγελματιών αλιέων, δεν προτείνονται νέες εγκαταστάσεις, αφού κρίνεται ότι µπορούν να καλυφθούν από τις λιµενικές και κτηριακές εγκαταστάσεις και την αναβάθμιση των υποστηρικτικών εγκαταστάσεων στον χερσαίο χώρο της νέας ιχθυόσκαλας (ψυγεία, χώροι αποθήκευσης αλιευτικού εξοπλισµού κτλ.).

Σε ό,τι αφορά στη χωροθέτηση των δραστηριοτήτων τεχνικής υποστήριξης σκαφών της µαρίνας, προβλέπεται η διαμόρφωση της περιοχής δυτικά του κτηριακού συγκροτήματος των παλαιών σφαγείων, όπου σήμερα χρησιμοποιείται για στάθμευση οχημάτων, σε χώρο χερσαίας εναπόθεσης και διαχείρισης σκαφών. Προβλέπονται, επίσης, επιστρώσεις, διαγράμμιση και οριοθέτηση των διαθέσιμων θέσεων, μέτρα περιβαλλοντικής διαχείρισης (σύστημα συλλογής ομβρίων, κανάλια απορροής, φρεάτια κλπ), δίκτυα πυρόσβεσης και πυροπροστασίας, παροχή ρεύματος και νερού και δίκτυο ηλεκτροφωτισμού, καθώς και η αναδιαμόρφωση μέρους ή του συνόλου του εσωτερικού των υφιστάμενων κτηρίων παλαιών σφαγείων, ώστε να χρησιμοποιηθούν για την πραγματοποίηση των απαραίτητων στεγασμένων χώρων ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών. Προβλέπεται, τέλος, η κατασκευή στην κεφαλή του νότιου κρηπιδώματος της ιχθυόσκαλας κεκλιμένου επιπέδου ανέλκυσης / καθέλκυσης σκαφών (ράµπας), καθώς και travel lift ενδεικτικής ανυψωτικής ικανότητας 70t.

Αυτά, λοιπόν, προβλέπει το εγκεκριμένο Master Plan του λιμανιού του Βόλου. Οποιαδήποτε τροποποίηση των θεσμοθετημένων, δεν μπορεί να είναι προϊόν αυτοσχεδιασμού, αλλά σοβαρής και πάλι διαβούλευσης, με πειστικές και τεκμηριωμένες προτάσεις».


Δεν υπάρχουν σχόλια: