Της Μαρίας Σπανού*
Με αφορμή τη συμπλήρωση, πριν από λίγες ημέρες, ενός αιώνα από τη γέννηση του Κίτσου Μακρή, καταθέτουμε την ελάχιστη συμβολή μας στη μνήμη της μεγάλης αυτής προσωπικότητας της Ελληνικής Λαογραφίας, που δικαίως αξιώθηκε της πανελλήνιας αναγνώρισης και ακτινοβολίας.
Ο Κ. Μακρής γεννημένος στη Λάρισα, στις 2
Σεπτεμβρίου 1917, υπήρξε γόνος μιας οικογένειας με πνευματικά και καλλιτεχνικά
ενδιαφέροντα που οφείλονταν σε μεγάλο βαθμό στη μητέρα του Ευθαλία. Ο αδελφός
του Φαίδων υπήρξε διαπρεπής δημοσιογράφος και αγωνιστής, ο Άρης ταλαντούχος
μουσικός και διευθυντής του Ωδείου Λάρισας, η αδελφή του Άρτεμις, δασκάλα με σημαντική λογοτεχνική
παιδεία και ο πατέρας του Αλκιβιάδης τυπογράφος με καλλιτεχνικές τάσεις.
Η εγκατάστασή τους στο Βόλο το 1926, σε μια ευνοϊκή συγκυρία, όπου στην πόλη συνυπήρχε η πνευματική άνθιση
με την καλλιτεχνική πρωτοπορία, έδωσε στο νεαρό
Κίτσο τα πρώτα ερεθίσματα για κάθε μορφή τέχνης. Από τότε, η ζωή του όλη, μια πολυκύμαντη διαδρομή με
εκφρασμένες στο μέγιστο τις πνευματικές και καλλιτεχνικές του ανησυχίες, είχε
έδρα πάντα το Βόλο έως το θάνατό του, το Δεκέμβριο του 1988.




δια
βίου. Ήταν ένας ιεραπόστολος της τέχνης. Τα αποτελέσματα των
ερευνών του τα πρόβαλλε με κάθε μέσο που του προσέφερε η τεχνολογία της
εποχής, μιας εποχής που τότε ανακάλυπτε τη μαγεία του
λαϊκού πολιτισμού. Διαλέξεις, εκθέσεις, δημοσιεύματα, ραδιοφωνικές ομιλίες,
ατέρμονες συζητήσεις με τους επιστήθιους φίλους του. Μετά, τα δημοσίευε.
Σε όλες του τις έρευνες παρούσα η διεισδυτική του ματιά και η κριτική του
σκέψη. Το έργο του ογκώδες.

Στο βίο του
συναναστράφηκε πλήθος ανθρώπων του πνεύματος και της τέχνης. Έδωσε και πήρε από
αυτούς σε μια διαρκή ανάδραση. Το σπίτι του, επί δεκαετίες, μετατράπηκε σε μια φιλόξενη και ανοικτή
εστία πολιτισμού για κάθε μη βολιώτη καλλιτέχνη ή διανοούμενο που ερχόταν
στο Βόλο. Θυμάμαι τις συνεχείς αναφορές στον Κίτσο του χαράκτη Τάσσου, όταν
ερχόταν στο Δημαρχείο για να παρουσιάσει τα προπλάσματα των χαρακτικών
του έργων.
Ο Κίτσος Μακρής σεβόταν και θαύμαζε την Αγγελική
Χατζημιχάλη και την πρωτοβουλία της να ξαναφέρει στον ίσιο δρόμο τη
παραστρατημένη σύγχρονη χειροτεχνία. Ο καημός του ήταν να γίνει
κάτι αντίστοιχο και στην περιοχή μας. Αυτό ονειρευόταν. Θεωρούσε
επιτακτική, αντικειμενική ανάγκη η λαϊκή τέχνη να ξαναζωντανέψει και να
επιβιώσει όχι ως μνημειακή υποχρέωση αλλά ως ενεργή συμμετοχή για μια νέα
δημιουργία σε συνάρτηση με τις τότε συνθήκες. Η έγνοια του ήταν πως ένας
ολόκληρος κόσμος, από ανθρώπους γνώστες της παράδοσης, θα κινητοποιηθεί ξανά.
Ποια δύναμη θα καταφέρει να τους ξυπνήσει το μεράκι για
μια νέα δημιουργία πάνω στο κομμένο νήμα της παράδοσης. Και ευτυχώς το όνειρο
έγινε πραγματικότητα. Ο νέος μεγάλος τότε Εθνικός Οργανισμός Χειροτεχνίας
(ΕΟΕΧ μετέπειτα ΕΟΜΜΕΧ), από το 1962 (με
αναγκαστικό διάλειμμα την περίοδο 1967-1974 που απολύθηκε από τη δικτατορία),
του ανέθεσε την ευθύνη για την χειροτεχνική ανάπτυξη του Βόλου και της
Θεσσαλίας. Ο ενθουσιασμός του Κίτσου έγινε δύναμη ακράτητη που τον ώθησε να
κάνει πράγματα ωραία και θαυμαστά. Ο ίδιος εμψύχωσε μια κυψέλη ανθρώπων ευαισθητοποιημένων,
που ακολούθησαν το όραμά του. Παλιοί τεχνίτες και πολλοί νέοι. Ο κόσμος άγγιζε
με ενθουσιασμό τα νέα καλαίσθητα αντικείμενα που άρχισαν να κυκλοφορούν,
εμπνευσμένα από τη λαϊκή τέχνη.
Είναι αλήθεια
ότι ο Κίτσος Μακρής έζησε σε μια εποχή που η νεοελληνική ζωή αναζητούσε
καινούργια και τολμηρά πετάγματα. Και ο Μακρής χωρίς άλλο τη βοήθησε να
φτερουγίσει. Σε όλη του τη ζωή δούλεψε με παλμό, με φιλοσοφημένη έξαρση,
γαλήνιος και ατάραχος σαν την ήσυχη θάλασσα και έτσι τραγούδησε την
ελληνική καλλιτεχνική δημιουργία. Κοντά όσο λίγοι στις απλές ανθρώπινες
αλήθειες, έχοντας τα πόδια του πάντα στη γη, γεμάτος από αγάπη για το
συγκεκριμένο, το τρυφερό κοίταγμά του πάνω στη λαϊκή τέχνη δεν είναι
αποσπασματικό. Δεν αποτελεί μια διαλείπουσα ερασιτεχνία, μα
λειτούργημα οργανικό, που το υπηρέτησε με αφοσίωση, υποταγή
και θάρρος. Αντιτάχθηκε στο συντηρητισμό, αναζητώντας με
απέραντη υπομονή δύσκολα καλλιτεχνικά μονοπάτια. Αντιμετώπισε το δισυπόστατο
ιδεολογικό πρόβλημα της ανατολίζουσας και της δυτικότροπης τέχνης με μια
δημιουργική σύζευξη, αποτελώντας μια πετυχημένη περίπτωση
συμφιλίωσης των δυτικών και ανατολικών εικαστικών παραδόσεων. Τιμημένος και
πολυβραβευμένος, υπήρξε καθαρός και βαθιά έντιμος. Ευγενής,
απλός και ειλικρινής. Βαθιά καλλιεργημένος και στοχαστής. Με πνευματική
αρχοντιά. Θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε έχοντας υπόψη τους κοινωνικούς του
αγώνες ότι υπήρξε ένας αληθινός επαναστάτης. Αντισυμβατικός και αυτόνομος. Η
καλλιτεχνική και πνευματική παρακαταθήκη είναι γεμάτη από εμπειρίες
αυθεντικές και γνήσια εκφραστική εικαστική γλώσσα. Το έργο του είναι πλούσιο
από σοφία, όραμα, χιούμορ, κριτική σκέψη, ταλέντο. Ποιητικό και λιτό, χωρίς ίχνος κομπασμού. Μετά το θάνατό του η οικογένειά του, η
σύζυγός του Κυβέλη και η μοναχοκόρη του Θάλεια Μακρή-Σκοτινιώτη
έκαναν πράξη την επιθυμία του, δωρίζοντας το σπίτι του, τη συλλογή και το
αρχείο του στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας,
προκειμένου να λειτουργήσει ως ερευνητικό κέντρο. Στο σπίτι αυτό σήμερα
στεγάζεται το «Λαογραφικό Κέντρο Κίτσου Μακρή».
«Η αιωνιότητα δεν
χαρίζεται» έλεγε χαρακτηριστικά ο Γιάννης
Μόραλης. Και ο Κίτσος την κέρδισε με το σπαθί του ήδη από τον πρώτες δεκαετίες
της ύπαρξής του. Ανήκει στη χορεία των μορφών του πνεύματος που με
ήρεμο πάθος άνοιξαν δρόμους στην πνευματική ζωή του τόπου, σε βαθμό που να
αναγνωρίζονται από τους ερευνητές και να αποτελούν σταθερά σημεία αναφοράς,
πηγές ιστορίας και τεκμηρίωσης. Και
εδώ δοκιμάζεται η «αντοχή των υλικών» της τέχνης ενός δημιουργού στον χρόνο.
Από αυτά που μένουν εσαεί ζωντανά και επίκαιρα και μεταλαμπαδεύονται επ'
άπειρον. Ο Κίτσος Μακρής ανήκει σε όλους εμάς που με το έργο του φλόγισε
τις ψυχές μας, μας ενέπνευσε από τα ελπιδόμεστα, ακόμη, μαθητικά μας χρόνια και
εξακολουθεί να μας εμπνέει να αγωνιζόμαστε και να προχωρούμε. Ανήκει σε όλους
εμάς τους θεατές που αποκτήσαμε μια ανάμνηση που θα κερδίζει κάθε είδους λήθη.
Eνδεικτική Βιβλιογραφία:
Μακρής Κίτσος «ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΟΥ ΤΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΙΜΑ», στο: Η
λαϊκή τέχνη και ο Κίτσος Μακρής, εκδ. Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο «Ώρα»,
Αθήνα 1972, Μακρής Κ., Υφαντά της
Θεσσαλίας, EOEX, Αθήνα 1961, Μακρής Κ., Η λαϊκή τέχνη του Πηλίου, Μέλισσα, Αθήνα 1975, Μακρής Κ., ΒΗΜΑΤΑ,
εκδ. Κέδρος, Αθήνα 1979, Μακρής
Κ., «Μεταβυζαντινή και Νεώτερη Μαγνησία» στο συλλογικό τόμο, Μαγνησία. Το χρονικό ενός πολιτισμού,
(επιμ. Ραχήλ και Μωϋσής Καπόν), Αθήνα 1982, Μακρής Κ., «Ομιλία του ιδίου στην
τελετή ανακήρυξής του ως επιτίμου διδάκτορα στο Α.Π.Θ.», Θεσσαλονίκη, 7.5.1987,
Μακρής Κ., Ο ζωγράφος Θεόφιλος στο Πήλιο,
γ΄έκδοση (επανέκδοση της αρχικής 1939), ΔΗΚΙ, Βόλος 1998.
Μουρτζόπουλος Μένιος, «Κίτσος Μακρής, ένα
αγνάντεμα» στο: Αρχείο Θεσσαλικών Μελετών,
περιοδική έκδοση Εταιρείας Θεσσαλικών Ερευνών,
τομ. 14ος, Βόλος 2005, σ. 21-31 και στο ίδιο: Μουγογιάννης Γιάννης, «Η
παρουσία του Κίτσου Μακρή στο βολιώτικο πολιτισμό», σ. 21-31,
Καμηλάκη-Πολυμέρου Αικ.,«Κίτσος Μακρής, ο λαογράφος», σ. 33-46, Θωμάς Γιώργος
«Τα στοιχεία του κοινωνικού και πνευματικού βίου στο συγγραφικό έργου του Κ. Μακρή», σ. 47-65,
Χαρίτος Χαράλαμπος, «Σελίδες από το προσωπικό αρχείο του Κ. Μακρή, η
αλληλογραφία με τον Αγήνορα Αστεριάδη», σ. 67-91, Λιάπης Κώστας, «Το συγγραφικό
έργο του Κ. Μακρή», σ.93- 144, Παλιούρας Δημήτρης, «Το Λαογραφικό Κέντρο Κ.
Μακρή», σ. 145-154, Νάνου Μαρία, «Η συμβολή του Κίτσου Μακρή στη μελέτη της
χιοναδίτικης ζωγραφικής. Νέα δεδομένα και προοπτικές», σ. 155-178 και
Καραθανάση Βάλια, «Χειρόγραφες αφιερώσεις στα βιβλία –προσφορές στον Κ. Μακρή»,
σ. 179-194.
Σιάτρας Δημήτρης, «επικήδειος λόγος»
(13.12.1988), απόσπασμα του οποίου είναι
δημοσιευμένο στο: Αρχείο Θεσσαλικών
Μελετών, ΕΘΕ, ό.π., σ. 217-218 και επίσης
Σιάτρας Δ., «Προλογικά» στο: Πρακτικά επιστημονικής συνάντησης στη μνήμη του
Κίτσου Μακρή (Βόλος 10-12.1.1998), Οι νεότερες εξελίξεις στην ελληνική
λαογραφία, ΔΗΚΙ, Βόλος 1998, σ.
13-15 και στο ίδιο: Tσιοβαρίδη-Ακριτίδη
Βασ., « Κίτσος Μακρής: ένας ποιητής της λαογραφίας», σ. 23-36, Σκουτέρη-Διδασκάλου Ελ., « Η λαογραφική
έρευνα στην επαναστροφή του αιώνα: προβληματισμοί, κατευθύνσεις και
προοπτικές», σ. 49-63, Νιτσιάκος Β., «Η Λαογραφία του 21ου αιώνα, σκέψεις με
αφορμή ένα πνευματικό μνημόσυνο για τον Κ. Μακρή», σ. 64-68, Κίζης Γ., «Η
προσφορά του Κ. Μακρή στην έρευνα της πηλιορείτικης αρχιτεκτονικής», σ.
173-196.
Χουρμουζιάδης Γιώργος, «Κίτσος Μακρής» συνέντευξη
σε συνέχειες στην εφημερίδα Ριζοσπάστης
(ένθετη έκδοση), Αθήνα, φύλλα 3.7 και 10.7.2005. Επίσης του ιδίου «Ο Κ. Μακρής
και η λαογραφία» στα Πρακτικά της επιστημονικής συνάντησης στη μνήμη του Κίτσου
Μακρή (Βόλος 10-12.1.1998), ό.π., σ.
19-22 και αλλού.
__________________________________________________________________________________________________________
*Άρθρο της Μαρίας Σπανού στις εφημερίδες «ΘΕΣΣΑΛΙΑ» και «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» (17.9.2017)
*Άρθρο της Μαρίας Σπανού στις εφημερίδες «ΘΕΣΣΑΛΙΑ» και «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» (17.9.2017)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου