Παρασκευή 26 Απριλίου 2013

Με την όπερα «Ιούλιος Καίσαρας» πέφτει η αυλαία του προγράμματος «The Met: Live in HD»

Με την όπερα «Ιούλιος Καίσαρας» του Georg Friedrich Händel, αύριο Σάββατο στις 27 Απριλίου, στις 7:00 το βράδυ στο Αχίλλειο, ολοκληρώνεται για φέτος το βραβευμένο πρόγραμμα «The Met: Live in HD» με απευθείας δορυφορική αναμετάδοση από την Μετροπόλιταν όπερα της Νέας Υόρκης. Η όπερα «Ιούλιος Καίσαρας» που κατέκτησε το Λονδίνο την εποχή του Handel έρχεται στη ΜΕΤ, στην όλο ζωντάνια παραγωγή του David McVicar.
Ο κορυφαίος κοντρατενόρος του κόσμου David Daniels ερμηνεύει τον ρόλο του Καίσαρα δίπλα στην ακαταμάχητα εξωτική Κλεοπάτρα της Natalie Dessay. Διευθύνει ο ειδικός του μπαρόκ Harry Bicket. Το έργο θεωρείται από πολλούς η καλύτερη ιταλική όπερα του Handel, ίσως ακόμη και το καλύτερο στην ιστορία της όπερας. Είναι θαυμάσια για την υπέροχη γραφή των φωνών, τις δραματικές μεταπτώσεις και εξαιρετικές ορχηστικές της συλλήψεις.
Η ανταπόκριση του κόσμου στο βραβευμένο πρόγραμμα «The Met: Live in HD», την πρώτη σεζόν προβολής ξεπέρασε κάθε προσδοκία, αποδεικνύοντας πως το ελληνικό φιλόμουσο κοινό αγαπά και εκτιμά μία από τις πιο εκλεπτυσμένες μορφές τέχνης και έκφρασης. Το βραβευμένο πρόγραμμα αναμετάδοσης που απαίτησε ειδικό εξοπλισμό, παρουσιάστηκε  στο πλαίσιο της συνεργασίας  του Δήμου Βόλου και συγκεκριμένα του «Δημοτικού Οργανισμού Εκπαίδευσης Παιδιού, Αθλητισμού, Πολιτισμού- Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο» ( ΔΟΕΠΑΠ-ΔΗΠΕΘΕ), με τον Όμιλο ΑΝΤΕΝΝΑ και τη  Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης

“Ιούλιος Καίσαρ”  η όπερα του Γκέοργκ Φρίντριχ Χαίντελ
Giulio Cesare in Egitto  (ο Ιούλιος Καίσαρας στην Αίγυπτο, HWV 17), ή όπως είναι συνήθως γνωστή απλά ως Giulio Cesare, είναι μια Ιταλικού στυλ όπερα σε τρεις πράξεις που γράφτηκε για το Royal Academy of Music από τον Γκέοργκ Χαίντελ το 1724. Το λιμπρέτο γράφτηκε από τον Nicola Francesco Haym που χρησιμοποίησε προϋπάρχον λιμπρέτο του Giacomo Francesco Bussani, το οποίο είχε ντυθεί μουσικά από τον Antonio Sartorio (1676).
Η παράσταση παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Λονδίνο στις 20 Φεβρουαρίου 1724. Η όπερα έγινε αμέσως επιτυχία. Ο Handel την ξαναζωντάνεψε (με αλλαγές) το 1725, 1730, και 1732. Ανέβηκε επίσης στο Παρίσι, το Αμβούργο, και Brunswick. Όπως και τα άλλα έργα του Handel στο είδος της όπερας ο Ιούλιος Καίσαρ έπεσε στην αφάνεια τον 19ο αιώνα.

Οι ρόλοι του Καίσαρα και της Κλεοπάτρας, τραγουδήθηκαν από τον castrato Senesino και διάσημη σοπράνο Francesca Cuzzoni αντίστοιχα, και περιλαμβάνουν οκτώ άριες και δύο συνοδευτικά ρετσιτατίβα, που αναδεικνύουν τις φωνητικές δυνατότητες των ερμηνευτών. Οι ρόλοι της Cornelia και του Sesto είναι πιο στατικοί σαν χαρακτήρες, γιατί είναι εντελώς δεμένοι με τα πρωτογενή συναισθήματα τους. Η Cornelia λυγίζει από τον πόνο λόγω του θανάτου του συζύγου της και συνεχώς αναγκάζεται να υπερασπίζεται τον εαυτό της από τις επιθέσεις του Achilla και του Tolomeo, και ο Sesto αναλώνεται  από το αίσθημα της εκδίκηση για το θάνατο του πατέρα του.
Η Κλεοπάτρα, από την άλλη , έχει ένα πολύπλευρο χαρακτήρα. Χρησιμοποιεί κατ’ αρχήν τα γυναικεία τεχνάσματά της για να σαγηνεύσει τον Καίσαρα και να κερδίσει το θρόνο της Αιγύπτου, και στη συνέχεια δίνεται ολοσχερώς στην ερωτική της σχέση με τον Καίσαρα. Ερμηνεύει  υπέροχες άριες με τεράστια δραματική ένταση. Ο αισθησιακός χαρακτήρας της περιγράφεται θαυμάσια στην άρια V'adoro, pupille, στην οποία Κλεοπάτρα, μεταμφιεσμένη σε Λύδια, εμφανίζεται στον Καίσαρα περιστοιχιζόμενη από τις Μούσες του Παρνασσού.
Τον 20ο αιώνα, η όπερα αναβίωσε, σε μεγάλο βαθμό αλλάζοντας μορφή ανανεωμένη με νέα ενορχήστρωση και με τον αντρικό ρόλο του castrato να μετατρέπεται για βαρύτονο, τενόρο ή μπάσο. Ο πρώτη Βρετανική αναβίωση της όπερας του Handel ήταν στο θέατρο Scala του Λονδίνου το 1930, από την εταιρεία London Festival Opera, τραγουδώντας στα αγγλικά. Ο νεαρός Herbert von Karajan διηύθυνε την ορχήστρα στο Ulm το 1933. Έχει αποδειχθεί στη συνέχεια ότι είναι μακράν η πιο δημοφιλής από τις όπερες του Χαίντελ, με περισσότερες από διακόσιες παραγωγές σε πολλές χώρες.
Στις σύγχρονες παραγωγές, ο ρόλος του Καίσαρα, γραμμένος αρχικά για ένα castrato, τραγουδιέται από ένα κοντράλτο, μέτζο-σοπράνο, ή, πιο συχνά τα τελευταία χρόνια, έναν κόντρα τενόρο.  Οι ρόλοι του Tolomeo και του Nireno συνήθως τραγουδιούνται από κόντρα τενόρους. Ο ρόλος του Sesto, είναι γραμμένος για σοπράνο, τώρα συνήθως τραγουδιέται από μέτζο-σοπράνο.
Η όπερα Ιούλιος Καίσαρ καταλαμβάνει εξέχουσα θέση στη μουσική σκηνή και παρουσιάζεται τακτικά στις λυρικές σκηνές του κόσμου.
Εισιτήρια προπωλούνται στο «Δίαυλο» (Τοπάλη 14 - Δημητριάδος) το Σάββατο 27.4.2012, από τις 10:00-14:00, καθώς και μία ώρα πριν την έναρξη της όπερας στο ταμείο του Αχίλλειου.Οι τιμές των εισιτηρίων είναι 20 (κανονικό) και 15 ευρώ (φοιτητικό).


Δεν υπάρχουν σχόλια: