Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου 2013

Μηνυτήρια αναφορά της Δημοτικής Αρχής στον Εισαγγελέα για την υπόθεση λειτουργίας σούπερ μάρκετ χωρίς άδεια

Μηνυτήρια αναφορά στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Βόλου, σχετικά με την υπόθεση λειτουργίας σούπερ-μάρκετ στη Νέα Ιωνία χωρίς την απαιτούμενη άδεια, κατέθεσε σήμερα ο Αντιδήμαρχος Πολεοδομίας και Βιώσιμης Κινητικότητας του Δήμου Βόλου κ.Νίκος Μόσχος, ζητώντας την ποινική διερεύνηση των υπεύθυνων λειτουργίας του καταστήματος, αλλά και την γενικότερη ποινική διερεύνηση της υπόθεσης και την ποινική αξιολόγηση των αναφερομένων πράξεων ή παραλείψεων κάθε εμπλεκόμενου υπηρεσιακού ή πολιτικού προσώπου για το οποίο θα προκύψει σχετική ποινική ευθύνη.
Σε δήλωσή του ο κ.Μόσχος τόνισε ότι «η Δημοτική Αρχή επέλεξε την οδό της δικαστικής διερεύνησης, και μάλιστα προς πάσα κατεύθυνση, προκειμένου να διαλευκανθεί κάθε πτυχή αυτής της υπόθεσης. Πεποίθησή μας είναι ότι έχει αναπτυχθεί ένα σενάριο κατηγοριών εναντίον αιρετών και υπηρεσιακών παραγόντων, βασισμένο σε ανακριβή στοιχεία και πληροφορίες. Όπως από την αρχή της θητείας μας έχουμε διακηρύξει, παραμένουμε πιστοί στις αρχές της νομιμότητας και της διαφάνειας στη διαχείριση των δημοτικών υποθέσεων, όπως και στη συγκεκριμένη περίπτωση, χωρίς να υπολογίζουμε το οποιοδήποτε κόστος και χωρίς να διστάζουμε να θέτουμε σε έλεγχο ακόμη και τους ίδιους τους εαυτούς μας».

Το κείμενο της μηνυτήριας αναφοράς έχει ως εξής:
1.    Την Τετάρτη 13.2.2013 στην Επιτροπή Βιώσιμης Κινητικότητας (Ε.Β.Κ.) του Δήμου Βόλου  εισήχθη από την Δ/ση Βιώσιμης Κινητικότητας, σαν θέμα ημερήσιας διάταξης «γνωμοδότηση επί μελέτης κυκλοφοριακών επιπτώσεων του καταστήματος Αρβανιτίδης, στην οδό Ισιδώρου - Ιασονίδου, στην Δημοτική Ενότητα της Ν. Ιωνίας» μετά από την από 4.1.2013 σχετική αίτηση της εταιρείας ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ Α.Ε.Ε.Ε. με την οποία κατέθεσε την σχετική μελέτη με τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
Κατά τη συζήτηση του θέματος ο εισηγητής του θέματος, Κων/νος Καραγιάννης, πολιτικός μηχανικός – συγκοινωνιολόγος, υπάλληλος της Δ/σης Βιώσιμης Κινητικότητας του Δήμου,  ενημέρωσε τα μέλη της Επιτροπής,  ότι κατά την αυτοψία που έκανε διαπίστωσε, ότι το κατάστημα λειτουργεί, παρόλο που η αδειοδοτική διαδικασία φερόταν να είναι σε εξέλιξη. Μετά την ενημέρωση αυτή εγώ ως Πρόεδρος της Επιτροπής και ο Αντιδήμαρχος Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης και Δημοτικής Αστυνομίας κ. Δερβένης και μέλος της Ε.Β.Κ., επιφυλαχθήκαμε να διερευνήσουμε την εν λόγω υπόθεση.
Την 14.2.2013 ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος κ. Δημήτριος  Δερβένης, μετά από έλεγχο του φακέλου της υπόθεσης με ενημέρωσε ότι ο Δήμος και συγκεκριμένα το αρμόδιο Τμήμα Εμπορίου, δεν είχε χορηγήσει την αιτούμενη από 4.7.2012  άδεια ‘ίδρυσης και λειτουργίας καταστήματος, αφού εκκρεμούσε η υποβολή της απόφασης επί της Κυκλοφοριακής Μελέτης.
Την ίδια ημέρα 14.2.2013 έδωσα εντολή στον Δ/ντη της Δ/σης Βιώσιμης Κινητικότητας κ. Αιμίλιο Σουβατζή και στον υπηρεσιακό παράγοντα κ. Καραγιάννη να συντάξουν σχετικό έγγραφο και να ενημερώσουν την Αστυνομία, προκειμένου να πραγματοποιηθεί ο σχετικός έλεγχος και να ξεκινήσει η διαδικασία των προβλεπόμενων διοικητικών και ποινικών κυρώσεων, κάτι το οποίο έγινε με το με αρ. 12872/213/14.2.2013 έγγραφο. Σημειώνω ότι ο Δήμος Βόλου δεν έχει ελεγκτική αρμοδιότητα στα θέματα αυτά.
2.      Παρόλες τις ως άνω ενέργειες μας οι οποίες δημοσιοποιήθηκαν και έγιναν γνωστές σε όλους, με πρωτοβουλία του δημοτικού συμβούλου κ. Αριστοτέλη Δουλόπουλου, ο οποίος μετέχει στην Επιτροπή Βιώσιμης Κινητικότητας και της τοπικής εφημερίδας «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ», ξεκίνησε ένας γύρος έντονων δημοσιευμάτων το Σάββατο και την Κυριακή 16 και 17/2/2013.
    Οι αναφορές του δημοτικού συμβούλου και της εφημερίδας έκαναν λόγο για ευθύνες της Πολεοδομίας, δηλ. της υπηρεσίας της οποίας έχω την εποπτεία και ευθύνη λειτουργίας,  για υπηρεσιακές και πολιτικές ευθύνες εστιασμένες κυρίως στο πρόσωπο μου. Παράλληλα σύμφωνα με απόσπασμα του δημοσιεύματος της 16/2/2011 «Είναι χαρακτηριστικό πως τα εγκαίνια του σουπερ μάρκετ έγιναν στο τέλος του καλοκαιριού του 2011, η οικοδομική άδεια εγκρίθηκε στις 16 Μαρτίου 2012,…..σύμφωνα στο έγγραφο της υπηρεσίας σημειώνεται χαρακτηριστικά ότι «η έγκριση της Κυκλοφοριακής Μελέτης από τη Δ/ση Πολεοδομίας  (Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου 197/95 αρ. 4) είναι απαραίτητο δικαιολογητικό για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας. Μέχρι σήμερα δεν έχει κατατεθεί στην υπηρεσία μας η σχετική απόφαση της Επιτροπής Βιώσιμης Κινητικότητας του Δήμου Βόλου, σημειώνεται στο έγγραφο που έχει στα χέρια του ο Δημοτικός Σύμβουλος κ. Δουλόπουλος. Το έγγραφο είναι προφανές αποτελεί κόλαφο για την Πολεοδομία του Δήμου Βόλου και τον Αντιδήμαρχο Ν. Μόσχο ειδικά, καθώς από αβλεψία (;) προχώρησαν στην έγκριση οικοδομικής αδείας χωρίς μέσα στο φάκελο να υπάρχει και η σχετική Μελέτη Κυκλοφοριακών Επιπτώσεων, κάτι που επιχειρήθηκε να γίνει μόλις προχθές και ενώ ήδη το Μάρκετ λειτουργεί ήδη για περισσότερο από ένα χρόνο»
3.  Στις 16.2.2013 μέσω του Γραφείου Τύπου του Δήμου Βόλου διανεμήθηκε κοινή δήλωση δική μου και του συναρμόδιου Αντιδημάρχου κ. Δερβένη για την υπόθεση δίνοντας στην δημοσιότητα όλες τις σχετικές λεπτομέρειες και στοιχεία και κυρίως διευκρινίζοντας συγκεκριμένες πτυχές της υπόθεσης όσον αφορά την αδειοδοτική διαδικασία, την νομιμότητα, τις αρμοδιότητες και τις ευθύνες των υπηρεσιών του Δήμου οι οποίες μπορεί να μην είχαν γίνει κατανοητές, να μην είχαν διασταυρωθεί ως πληροφορίες και γεγονότα ή να μην είχαν διερευνηθεί επαρκώς από τους καταγγέλοντες.
Ωστόσο στις 17.2.2013 η εφημερίδα ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ επανέρχεται στο θέμα με σχετικό δημοσίευμα εμμένοντας σε υπηρεσιακές και πολιτικές ευθύνες, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά «…..για την ταμπακιέρα κουβέντα. Ποια είναι αυτή; Ότι το μάρκετ άρχισε να λειτουργεί το Σεπτέμβριο του 2011. Έχει οικοδομική άδεια; Όχι. Αυτή εγκρίνεται μετά από έξι μήνες!!! Μπορεί να γνωρίζει η υπηρεσία ή ο πολιτικός προϊστάμενος ότι κάποιο σούπερ μάρκετ μπορεί να λειτουργεί χωρίς οικοδομική άδεια; Θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος καλοπροαίρετος. Σωστό και αυτό μόνο που στα εγκαίνια του σούπερ μάρκετ παραβρέθηκαν πολλά σημαίνοντα στελέχη της σημερινής δημοτικής αρχής, αλλά και υπηρεσιακά στελέχη του Δήμου Βόλου. Ούτε και αυτοί οι έμπειροι αιρετοί διερωτήθηκαν αν το σούπερ μάρκετ έχει οικοδομική άδεια; Πολλές συμπτώσεις δεν νομίζετε………Και κάτι τελευταίο. Μήπως μιλάμε για κανένα τυχαίο οικόπεδο όπου κτίστηκε το σούπερ μάρκετ; Όχι φυσικά. Μιλάμε για το οικόπεδο πρώην Τίκογλου που επί χρόνια απασχολούσε το Δημοτικό Συμβούλιο Ν. Ιωνίας και το οποίο είναι συνολικής έκτασης τεσσάρων περίπου  στρεμμάτων, που από το παλιό σχέδιο Πόλης είχε χαρακτηριστεί ως κοινόχρηστος χώρος πρασίνου. » Ενώ σε παραπολιτικά σχόλια της ίδιας εφημερίδας γίνεται λόγος για οσμή σκανδάλου.
4.   Επί της διαδικασία αδειοδότησης και της εμπλοκής των υπηρεσιών του Δήμου σας αναφέρω τα εξής :
Οικοδομική Άδεια
• Στις 19.4.2011 υποβάλλεται αίτηση για χορήγηση οικοδομικής άδειας για ισόγειο κατάστημα με αποθήκη (μεταλλική κατασκευή) στην οδό Ισιδώρου και Ιασωνίδη, στη Ν. Ιωνία.
• Στις 16.3.2012 χορηγείται από την Δ/ση Πολεοδομίας η με αρ. 14/2012 Οικοδομική Άδεια, μετά από έλεγχο των κατά το νόμο απαραίτητων δικαιολογητικών.
• Στις 6.4.2012 η εταιρεία προβαίνει σε εγκαίνια του νέου καταστήματος, σύμφωνα με το σχετικό Δελτίο Τύπου όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της,  χωρίς ωστόσο η ίδια να έχει λάβει ακόμη την άδεια λειτουργίας. Σημειώνω ωστόσο  την αντίφαση με τα σχετικά δημοσιεύματα, τα οποία κάνουν αναφορά για εγκαίνια του καταστήματος το καλοκαίρι του 2011.
• Στις 21.5.2012 κοινοποιήθηκε στην Δ/ση Πολεοδομίας το πόρισμα του ανεξάρτητου Ελεγκτή Δόμησης κ. Τριαντάφυλλου Κεφαλά ότι η αναφερόμενη οικοδομή έχει καλώς σε όλα σύμφωνα και με τον νέο τρόπο έκδοσης αδειών κατά το Ν. 4030/2011 (ΦΕΚ 249 Α’) και ειδικότερα τα αρ. 7,11,14,15 αυτού καθώς και της Υ.Α. Οικ 9875/2012 και ειδικότερα του αρ. 4. 
• Στις 30.7.2012 εκδόθηκε από την Δ/ση Πολεοδομίας  το με αρ. 1250/30.7.2012 Πιστοποιητικό Ελέγχου Κατασκευής.
• Σύμφωνα με την υπ’ αρ. 197/1995 Α.Δ.Σ. σε συνδυασμό και με την 494/2009 Α.Δ.Σ. του πρώην Δήμου Βόλου πριν τη χορήγηση άδειας λειτουργίας καταστήματος, απαιτείται η προηγούμενη γνωμοδότηση της Επιτροπής Βιώσιμης Κινητικότητας για την έγκριση κυκλοφοριακής μελέτης  και απόφαση του Δ.Σ. Σημειώνω ότι η απόφαση αυτή έχει ισχύ για τα διοικητικά όρια του πρώην Δήμου Βόλου, αφού ο πρώην Δήμος Ν. Ιωνίας δεν είχε αντίστοιχη κανονιστική απόφαση και ούτε υπάρχει επικαιροποίηση της απόφασης αυτής με επέκταση της ισχύος της στον Καλλικρατικό Δήμο Βόλου.
• Για την χορήγηση οικοδομικής αδείας δεν απαιτείται η προηγούμενη προσκόμιση της Έγκρισης Κυκλοφοριακής Μελέτης, σύμφωνα με την κείμενη πολεοδομική νομοθεσία (ΠΔ 118/2006 ΦΕΚ 119Α/16.6.2006, που τροποποιεί το ΠΔ 1224/81 και Β.Δ. 465/70 καθώς και τη σχετική εγκύκλιο Ε11/07) διότι είναι εντός σχεδίου πόλεως.  Επιπροσθέτως, δεν υφίστατο σχετική κανονιστική απόφαση για την περιοχή της Ν. Ιωνίας.
• Η προηγούμενη γνωμοδότηση της Ε.Β.Κ. απαιτείται μόνο για την χορήγηση της άδειας λειτουργίας του καταστήματος..
Άδεια Ίδρυσης και Λειτουργίας Καταστήματος
• Στις 27.3.2012 με την με αρ. 423/27.3.2012 αίτηση της η εταιρεία ζητάει προέγκριση για ίδρυση λειτουργίας καταστήματος. Η Δ/ση Πολεοδομίας με το υπ’ αρ. 423/28.3.2012 έγγραφο χορηγεί την βεβαίωση χρήσεων γης.
• Με την με αρ. 11/28.3.2012 απόφαση του το Συμβούλιο Δημοτικής Κοινότητας Ν. Ιωνίας αποφάσισε την προέγκριση της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας του αναφερόμενου καταστήματος, σύμφωνα και με το αρ. 83 του Ν. 3852/2010.
• Στις 4.7.2012 (αρ. πρωτ. 75299/ΔΕΝΙ – 3751) η εταιρεία απευθύνεται στο Τμήμα Εμπορίου του Δήμου Βόλου και ζητεί την χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος και προσκομίζει τα απαραίτητα δικαιολογητικά, μεταξύ των οποίων και η οικοδομική άδεια. Την ίδια ημέρα ο φάκελος διαβιβάσθηκε στην Δ/ση Υγείας.
• Το Τμήμα Εμπορίου γνωστοποιεί στην εταιρεία ότι απαιτείται η προηγούμενη γνωμοδότηση της Επιτροπής Βιώσιμης Κινητικότητας για την έγκριση κυκλοφοριακής μελέτης. Σημειωτέον ότι δεν υπήρχε αντίστοιχη πρόβλεψη και για τον πρώην Δήμο Ν. Ιωνίας, ο οποίος δεν είχε την αντίστοιχη πρόβλεψη για τις επιχειρήσεις στα διοικητικά του όρια. Παρόλα αυτά, το Τμήμα Εμπορίου,  ορθά πράττοντας, ζήτησε την έγκριση της μελέτης κυκλοφοριακών επιπτώσεων, ως προαπαιτούμενο για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας. προκειμένου να υπάρχει ίση αντιμετώπιση όλων των επιχειρήσεων, στον νέο Καλλικρατικό Δήμο Βόλου
• Στις 4.1.2013 η εταιρεία υποβάλλει σχετικό αίτημα στην Δ/ση Βιώσιμης Κινητικότητας, η οποία και το εισάγει για συζήτηση στην Ε.Β.Κ. στις 13.2.2013
• Αρμόδια υπηρεσία για τον έλεγχο της νόμιμης λειτουργίας των εν λόγω επιχειρήσεων είναι μόνο τα αστυνομικά όργανα.
Οικόπεδο – Σχέδιο Πόλης
• Το Δημοτικό Συμβούλιο Ν. Ιωνίας με την με αρ. 7/26.2.2007 απόφαση του ενέκρινε την τροποποίηση του εγκεκριμένου σχεδίου πόλης στο ΟΤ 131 για αποχαρακτηρισμό του κοινόχρηστου χώρου και τη μετατροπή του σε οικοδομήσιμο, σύμφωνα με απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Βόλου (232/2006). Με την 10237/2007 απόφαση Νομάρχη ολοκληρώθηκε η σχετική τροποποίηση του σχεδίου πόλης για την κατάργηση του Κοινόχρηστου Χώρου λόγω άρσης της επιβληθείσας αναγκαστικής απαλλοτρίωσης (ΦΕΚ 550/ΑΑΠ/19.12.2007)
Συνεπώς, έως σήμερα οι Υπηρεσίες του Δήμου Βόλου ουδεμία άδεια ή άλλη έγκριση έχουν χορηγήσει για την λειτουργία του συγκεκριμένου μάρκετ.
Επειδή σύμφωνα και με το υπ’ αρ. 1335/18.2.2013 έγγραφο του Δ/ντη της Δ/σης Υπηρεσίας Δόμησης (Πολεοδομία), όπως προκύπτει από το αρχείο της υπηρεσίας, ουδεμία καταγγελία ή αναφορά έχει κατατεθεί για την παράνομη λειτουργία της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Επειδή κανένας έλεγχος δεν είχε γνωστοποιηθεί στις υπηρεσίες του Δήμου για παράνομη λειτουργία της συγκεκριμένης επιχείρησης από τα αρμόδια αστυνομικά όργανα.
Επειδή η επιχείρηση έκανε εγκαίνια του καταστήματος στις 6.4.2012, μετά την χορήγηση της οικοδομικής αδείας στις 16.3.2012, χωρίς ωστόσο να έχει λάβει προηγουμένως άδεια λειτουργίας.
Επειδή  όσον με αφορά προσωπικά στις 17.5.2012 με το υπ’ αρ. 2244/17.5.2012 έγγραφο μου είχα ζητήσει από τις αρμόδιες υπηρεσίες (Τμ. Ελέγχου Οικοδομικών Αδειών και Τμήμα Αυθαιρέτων) να προβούν αυτεπάγγελτα σε εκτεταμένους ελέγχους όλων των μεγάλων καταστημάτων (πολυκαταστήματα, υπεραγορές, super market) για τα οποία έχει εκδοθεί οικοδομική άδεια την τελευταία 5ετια, προκειμένου να ελεγχθεί και να ταυτιστεί η πραγματική κατάσταση των κτισμάτων με τα στοιχεία της άδειας για το καθένα από αυτά. Ιδιαιτέρως δε να ελεγχθούν οι θέσεις σταθμεύσεις, ο αριθμός, η δέσμευση και η θέση αυτών, ζητώντας ο έλεγχος να έχει ολοκληρωθεί σε χρονικό διάστημα 40 ημερών. Μάλιστα για το αναφερόμενο θέμα είχε εκδοθεί και το από 5.7.2012 Δελτίο Τύπου από το Γραφείο Τύπου του Δήμου.
Επειδή από πλευράς της εταιρείας φέρεται να υφίσταται παραβίαση του αρ. 80 του Ν. Ν. 3463/2006 και του αρ. 8 και 10 Α.Ν. 2520/40 «περί υγειονομικού κανονισμού» αρ. 4 και 17 της υπ’ αρ. Υιγ/ΓΠ/οικ96967/12 Υγειονομικής Διάταξης και αρ. 11 Ν. 2307/1995.
Για τους λόγους αυτούς
και με επιφύλαξη παντός νόμιμου δικαιώματός μου 
• Ζητώ την ποινική διερεύνηση των υπεύθυνων λειτουργίας του αναφερόμενου καταστήματος για τις ως άνω περιγραφόμενες πράξεις.
• Ζητώ την γενικότερη ποινική διερεύνηση της αναφερόμενης υπόθεσης και την ποινική αξιολόγηση των αναφερομένων πράξεων ή παραλείψεων κάθε εμπλεκόμενου υπηρεσιακού ή πολιτικού προσώπου για το οποίο θα προκύψει σχετική ποινική ευθύνη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: