Κυριακή 17 Φεβρουαρίου 2013

Δήμος Βόλου: Δραστική βελτίωση των οικονομικών μεγεθών με χρηστή και νοικοκυρεμένη διαχείριση

«Ο Δήμος Βόλου έχει κατακτήσει πλέον ένα σημαντικό επίπεδο ασφάλειας και οικονομικής σιγουριάς, ώστε, αν δεν υπάρξει σε εθνικό επίπεδο κάποια απρόσμενη δυσάρεστη εξέλιξη, θα έχει τη δυνατότητα να ανταποκριθεί στις βασικές του υποχρεώσεις προς τους πολίτες και το προσωπικό. Ταυτόχρονα μπορεί να διατηρήσει και να διευρύνει το κοινωνικό του έργο, σ’ αυτή την εξαιρετικά δυσμενή συγκυρία, καθώς και την προοπτική για αναπτυξιακές δράσεις προς όφελος της περιοχής. Αξίζει μάλιστα να σκεφτούμε πόσο καλύτερη θα ήταν η κατάσταση του Δήμου, αν τα 15 και πλέον εκατ. ευρώ που δαπανήσαμε τη διετία αυτή για να καλύψουμε υποχρεώσεις των πρώην Δήμων, τα διαθέταμε για νέα έργα και δράσεις».
Αυτό αποτελεί το κεντρικό συμπέρασμα του οικονομικού απολογισμού του Δήμου για τη διετία 2011-2012, που παρουσιάστηκε στην πρόσφατη ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βόλου. Η ανάλυση της οικονομικής κατάστασης του νέου Δήμου έγινε από την Αντιδήμαρχο κ.Νατάσα Οικονόμου, η οποία είχε την ευθύνη της Διεύθυνσης Οικονομικών τη συγκεκριμένη περίοδο.
Όπως τόνισε η κ.Οικονόμου, ο νέος Δήμος ξεκίνησε τη λειτουργία του έχοντας κληρονομήσει μεγάλες οικονομικές υποχρεώσεις, σοβαρές αδυναμίες και δυσλειτουργίες στο σύστημα εσωτερικού ελέγχου των διαθέσιμων πόρων, ενώ υπήρχε επιτακτική ανάγκη ενοποίησης των πληροφοριακών συστημάτων όλων των συνενωθέντων ΟΤΑ και επέκτασης των διαδικασιών μηχανοργάνωσης σε όλες τις Δημοτικές Ενότητες.
Η σοβαρότερη υποχρέωση ήταν το οικονομικό άνοιγμα του νέου Δήμου, το οποίο την 1η-1-2011, χωρίς να υπολογίζονται οι οφειλές σε δημοτικές επιχειρήσεις, ξεπερνούσε τα 41 εκατ. € (41.871.465,86 €). Οι οφειλές αφορούσαν ανεξόφλητες εκκαθαρισμένες υποχρεώσεις, μη αποδοθείσες κρατήσεις, υποχρεώσεις μισθοδοσίας, δάνεια, υπόλοιπα έργων από τακτικά έσοδα, υπόλοιπα έργων από εθνικούς πόρους, υπόλοιπα έργων με δάνειο, εκκρεμείς δικαστικές υποθέσεις με οικονομικό περιεχόμενο κ.ά.
Παρόλα αυτά και παρά τη δραματική μείωση των κρατικών επιχορηγήσεων, η Δημοτική Αρχή κατάφερε έπειτα από συστηματική προσπάθεια να βελτιώσει σημαντικά την οικονομική κατάσταση του Δήμου, πετυχαίνοντας συγκεκριμένα:
- την απογραφή των πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων του νέου Δήμου
- την οργάνωση της Οικονομικής Υπηρεσίας, σύμφωνα με τις θεσμικές υποχρεώσεις και σύγχρονες απαιτήσεις, με αντιμετώπιση, σε μεγάλο βαθμό ως σήμερα, των λειτουργικών αδυναμιών
- το νοικοκύρεμα των οικονομικών του Δήμου:
•    αυστηρή τήρηση των προβλεπόμενων διαδικασιών στην οικονομική λειτουργία του Δήμου – διενέργεια προμηθειών – έργων – υλοποίηση δαπανών, αρκετές φορές και σε βάρος της ευχέρειας διεκπεραίωσης δράσεων του Δήμου
•    διαφάνεια, έλεγχος, ιεράρχηση και περιστολή των δαπανών (π.χ. εξοικονόμηση μισθωμάτων από την αξιοποίηση δημοτικών κτιρίων για τη λειτουργία δημοτικών Υπηρεσιών, σχολείων κ.ά.)
•    εξόφληση των κληρονομημένων μισθοδοτικών υποχρεώσεων προς το προσωπικό των πρώην δημοτικών επιχειρήσεων
•    σύσταση ρυθμίσεων με τα ασφαλιστικά ταμεία και το δημόσιο και αυστηρή, συνεπής τήρησή τους
•    σταδιακή και με τήρηση της χρονολογικής σειράς αποπληρωμή των οφειλών προς τρίτους
•    Στη διετία 2011 – 2012 υπήρξε:
- εξόφληση περίπου 15 εκατ. ευρώ για υποχρεώσεις παρελθόντων ετών των πρώην ΟΤΑ: περίπου 8 εκατ. για τιμολόγια, εκδοθέντα ως 31-12-2010 / περίπου 3,7 εκατ. για οφειλές σε ΙΚΑ, Εφορία, Σύνδεσμο / 3 εκατ., το 1ο εξάμηνο 2011, για οφειλές των πρώην επιχειρήσεων
- συνομολόγηση δανείου με το Τ.Π.Δ. για εξόφληση οφειλών παρελθόντων ετών προς εργολάβους και προμηθευτές, συνολικού ύψους 3.123.186,85 € (για έργα: 1.480.390,54 €  - για προμήθειες: 1.460.796,31 € - για μελέτες: 182.000,00 € ). Η εξόφληση των παραπάνω αποτέλεσε μία σημαντική ανάσα στην τοπική αγορά.
-  εξυπηρέτηση δανείων των πρώην δήμων, συνολικού ύψους 3.778.329,83 € (2011: 2.117.955,95 – 2012: 1.660.440,11)
- εξυπηρέτηση δανείων των πρώην δημοτικών επιχειρήσεων (ΔΟΥΚ, ΔΗΤΕΒ, ΚΟΔΒ, ΔΗΚΙ, ΔΕΜΕΚΑΒ, Κοιμητηρίου), συνολικού ύψους 830.232,80 € (2011: 536.667,19 – 2012: 293.565,61)
•    καμία επιπλέον επιβάρυνση (τέλη, φόροι) προς τους δημότες – αντίθετα, μείωση ανταποδοτικών τελών το 2012 και διατήρηση των επιπέδων μείωσης για το 2013 και εφαρμογή κοινωνικού τιμολογίου, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων που παρέχει η νομοθεσία
•    μέριμνα για την προστασία των οικονομικών συμφερόντων του Δήμου και αύξηση των εσόδων (π.χ. συνεπής βεβαίωση οφειλών –ξεπέρασαν τα 16 εκατ. €- για την αποφυγή απώλειας εσόδων του Δήμου)
•    συστηματική προσπάθεια για την ολοκληρωμένη καταγραφή της δημοτικής περιουσίας
- αξιοποίηση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων για αναπτυξιακά έργα, υποβολή προτάσεων σε όλα τα χρηματοδοτικά προγράμματα με ήδη υψηλό ποσοστό εγκρίσεων έργων (όπως αναλυτικά παρουσιάζονται στον απολογισμό του τεχνικού προγράμματος).
- συνέχιση – ολοκλήρωση του προγράμματος LIFE07 ENV/GR/000282
Σύμφωνα με την κ.Οικονόμου, «τη θετική εξέλιξη του Δήμου αποδεικνύει και η Έκθεση Αποτελεσμάτων Ελέγχου από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, που δίνει την εικόνα ενός Δήμου νοικοκυρεμένου, με χρηστή διοίκηση, σωστή και διαφανή λειτουργία, σημαντική σταδιακή μείωση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών του και συνεχή βελτίωση στον τρόπο λειτουργίας του.
Το γεγονός, δε, ότι, με τις ιδιαίτερα αυστηρές προϋποθέσεις του νέου θεσμικού πλαισίου και εν μέσω κινητοποιήσεων του τελευταίου διμήνου 2012, που προκάλεσαν, στην ουσία, ανάσχεση της λειτουργίας της Οικονομικής Υπηρεσίας, υλοποιήθηκε η κατάρτιση του προϋπολογισμού 2013, καθώς και, ακόμη περισσότερο, το γεγονός της έγκρισής του, σε διάστημα μίας βδομάδας, αποτελεί απόδειξη της επίπονης και σοβαρής δουλειάς που έγινε, τα δύο προηγούμενα χρόνια, της συνετής και χρηστής διοίκησης, της εμφάνισης, όσο το δυνατό, πραγματικών μεγεθών και της σταδιακής εξόφλησης μεγάλου μέρους παρελθουσών οφειλών, καθώς και του επιπέδου οργάνωσης, συντονισμού και συνεργασίας που επιτεύχθηκε μεταξύ των Υπηρεσιών».

Δεν υπάρχουν σχόλια: