Παρασκευή 7 Σεπτεμβρίου 2012

Προχωρά η έγκριση του master plan του λιμανιού χωρίς τη χωροθέτηση της μαρίνας στο «κορδόνι»

Σημαντικές ανακοινώσεις για τα εκκρεμή θέματα του λιμανιού έκανε σήμερα από το Βόλο ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας κ. Κώστας Μουτζούρης, μετά από σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στα γραφεία του ΟΛΒ με τη συμμετοχή του Δημάρχου Βόλου Π.Σκοτινιώτη και του Προέδρου του Οργανισμού Γ.Πρίγκου. Στη σύσκεψη συμμετείχαν επίσης εκ μέρους του Δήμου Βόλου οι δημοτικοί σύμβουλοι Δ.Δερβένης και Η.Ξηρακιάς.
Καταρχάς συζητήθηκε το θέμα της έγκρισης του master plan και συμφωνήθηκε να προχωρήσουν άμεσα οι σχετικές διαδικασίες, με πρόβλεψη για τη δημιουργία μαρίνας στο λιμάνι,  η χωροθέτηση της οποίας ωστόσο θα γίνει ευθύς αμέσως, σε συνδυασμό και με τη μεταφορά των οχλουσών χρήσεων από τον 1ο  στον 3ο  προβλήτα. Πάντως, απέρριψε  τη δημιουργία μαρίνας στο «κορδόνι», που είχε προκαλέσει την έντονη αντίδραση του Δημοτικού Συμβουλίου.  «Ένα λιμάνι πρέπει να ενώνει την πόλη κι όχι να τη διχάζει», τόνισε ο κ. Μουτζούρης σχολιάζοντας τις διαφορετικές απόψεις που έχουν διατυπωθεί για το θέμα αυτό. 
Ο κ. Μουτζούρης τόνισε ότι με αυτά τα δεδομένα πρέπει να υπάρξει άμεσα απόφαση από το Δ.Σ. του ΟΛΒ για το master plan, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για τη χρηματοδότηση των έργων μεταφοράς των οχλουσών δραστηριοτήτων.
Όπως ανακοινώθηκε, αμέσως μετά την έγκριση του μάστερ πλαν θα προγραμματιστεί συνάντηση εργασίας, με τη συμμετοχή και του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κ.Αγοραστού, ώστε να καταρτισθεί «οδικός χάρτης» για την εφαρμογή της κοινής υπουργικής απόφασης για τους περιβαλλοντικούς όρους του λιμένα, προϋπόθεση της οποίας αποτελεί και η μεταφορά των οχλουσών χρήσεων (σκραπ και γενικά χύδην φορτία) από τον πρώτο στον τρίτο προβλήτα. Ταυτόχρονα θα δρομολογηθεί η ένταξη σε τομεακό ή περιφερειακό πρόγραμμα των έργων που είναι απαραίτητα για την επέκταση του γ΄ προβλήτα, ώστε η μεταφορά των δραστηριοτήτων να μπορεί να γίνει εντός του χρονοδιαγράμματος που προβλέπουν οι περιβαλλοντικοί όροι.
Ακόμη, συζητήθηκε το θέμα της παραχώρησης της χερσαίας ζώνης του λιμανιού στο Δήμο και, όπως ανακοίνωσε ο κ. Μουτζούρης, ήδη προωθείται νομοθετική ρύθμιση, ώστε να παραχωρηθούν στις πόλεις τμήματα χερσαίων ζωνών λιμένων που δεν είναι απαραίτητα για τη λειτουργία τους, με το σκεπτικό ότι οι πόλεις πρέπει να έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση στο θαλάσσιο μέτωπο. Όπως επισήμανε  ο κ.Σκοτινιώτης, ο Δήμος Βόλου διεκδικεί την παραχώρηση του πεζόδρομου της παραλίας, το πάρκο του Αγίου Κωνσταντίνου, την πλατεία του Αναύρου, την παραλία της Αγριάς (από τις εγκαταστάσεις υγρών καυσίμων μέχρι το Σουτραλί) και τα διατηρητέα κτίρια των παλαιών αποθηκών του Τελωνείου, τις οποίες ο Δήμος σκοπεύει να αξιοποιήσει για πολιτιστικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες. Επίσης, διεκδικεί να τακτοποιηθούν οι εκκρεμότητες δεκαετιών με τμήμα της κατοικημένης περιοχής του Παλαιού Λιμεναρχείου, καθώς και να προχωρήσει η παραχώρηση των παλαιών Δημοτικών Σφαγείων και του παρακείμενου χώρου στάθμευσης.
 Σε δήλωσή του ο Πρόεδρος της ΟΛΒ Α.Ε. Γ.Πρίγκος τόνισε ότι η διοίκηση του Οργανισμού συμφωνεί απόλυτα με τον σχεδιασμό που ανακοινώθηκε αναφέροντας χαρακτηριστικά: «όταν οι απόψεις του Ελληνικού Δημοσίου και του Δήμου ταυτίζονται, ο ΟΛΒ δεν μπορεί παρά να συνταχθεί μ’ αυτές».

Το έγγραφο του Δημάρχου Βόλου Π.Σκοτινιώτη προς τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής κ.Κωνσταντίνο Μουτζούρη
ΘΕΜΑ: Οι στόχοι και οι θέσεις του Δήμου Βόλου για το λιμάνι
Κύριε Γενικέ,
Θέτουμε υπόψη σας τα παρακάτω, που προκύπτουν από επανειλημμένες ομόφωνες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Βόλου, τόσο πριν όσο και μετά τη μεταρρύθμιση του «Καλλικράτη», και περιλαμβάνονται στο Στρατηγικό Σχέδιο του Δήμου.
Το λιμάνι έχει κομβική σημασία για την ανάπτυξη της περιοχής. Θέση και στόχος του Δήμου Βόλου είναι η διασφάλιση του μικτού χαρακτήρα του λιμανιού, με ταυτόχρονη ενίσχυση του τουριστικών δραστηριοτήτων του, δεδομένου ότι ο τουρισμός, και ιδιαίτερα ο θαλάσσιος, αποτελεί την πιο δυναμική προοπτική για την αναθέρμανση της τοπικής οικονομίας και τη δημιουργία νέων, υγιών θέσεων εργασίας.
Το μέσον για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός είναι ο διαχωρισμός των χρήσεων του επιβατικού και του εμπορικού τομέα του λιμανιού. Αυτό σημαίνει:
α/ Μεταφορά του ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων από τον 2ο προβλήτα, ο οποίος βρίσκεται στην καρδιά του εμπορικού λιμανιού, στον κεντρικό προβλήτα. Έτσι αξιοποιείται και ο επιβατικός σταθμός (terminal) του λιμένα, για τον οποίο δαπανήθηκαν εκατομμύρια ευρώ. Για να γίνει αυτό, απαιτείται η υλοποίηση των προβλέψεων του Μaster Plan του λιμένα (κατασκευή ναυδέτων).
β/ Μεταφορά από τον 1ο στον 3ο προβλήτα της δραστηριότητας  διακίνησης  σκραπ και γενικότερα  χύδην φορτίων.  Με τον τρόπο αυτό, ο 1ος προβλήτας (Σιλό) αποδίδεται σε ήπιες χρήσεις, κυρίως στην ακτοπλοΐα, αμβλύνοντας ταυτόχρονα και το σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα που δημιουργείται στον κέντρο της πόλης ιδιαίτερα κατά τους  καλοκαιρινούς μήνες. Δίνεται, επίσης, η δυνατότητα να δημιουργηθεί μαρίνα τουριστικών σκαφών, που αποτελεί βασική αναπτυξιακή υποδομή στο πλαίσιο της πολιτικής μας για ανάπτυξη των ειδικών μορφών τουρισμού,  μεταξύ του κεντρικού προβλήτα και του 1ου προβλήτα. Τέλος, επιτυγχάνεται σοβαρή περιβαλλοντική αναβάθμιση, όχι μόνο του Παλαιού Λιμεναρχείου αλλά και συνολικά  της πόλης, όπως επίσης και αναπτυξιακή αναβάθμιση, αφού ενθαρρύνονται δραστηριότητες με δυναμική προοπτική.
Τρία, κατά συνέπεια, είναι τα θέματα που θα πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστούν. Ήτοι:
i. Να γίνουν οι αναγκαίες τροποποιήσεις στο προτεινόμενο Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο (Μaster Ρlan) Λιμένα Βόλου, με βάση  όσα επιγραμματικά έχουμε πιο πάνω αναφέρει. Το Μaster Ρlan να εγκριθεί γρήγορα από την ΕΣΑΛ και να τεθεί σε εφαρμογή, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των απαραίτητων έργων. Δεν μπορεί να γίνει οποιαδήποτε συζήτηση για ιδιωτικοποίηση δραστηριοτήτων του λιμανιού πριν από την έγκριση του Μaster Ρlan, ώστε να είναι απολύτως διασφαλισμένα ο χαρακτήρας του και οι προβλεπόμενες χρήσεις.
ii. Να υλοποιηθεί χωρίς άλλη καθυστέρηση η με αριθμ.πρωτ. 199737/ 31.5.2011 ΚΥΑ  Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για τη λειτουργία  του λιμένα Βόλου. Επισημαίνουμε, ιδιαίτερα, το μείζον θέμα της διακίνησης επικίνδυνων αποβλήτων δια και μέσω του Λιμένα Βόλου, που ήρθε πρόσφατα στην επικαιρότητα, δεδομένου ότι η ανωτέρω ΚΥΑ δεν ρυθμίζει ειδικώς τέτοια θέματα τα οποία διέπονται από αυστηρή περιβαλλοντική νομοθεσία.
iii. Να λυθεί άμεσα το θέμα της παραχώρησης στο Δήμο Βόλου της χερσαίας ζώνης του λιμένα, στην οποία το λιμάνι ούτε ασκεί ούτε και πρόκειται να ασκήσει ποτέ οποιαδήποτε δραστηριότητα, με οποιοδήποτε καθεστώς κι αν λειτουργήσει. Η παραχώρηση αυτή αποκτά επείγοντα χαρακτήρα, ιδιαίτερα ενόψει του ενδεχόμενου ιδιωτικοποίησης κάποιων δραστηριοτήτων του λιμανιού, καθώς στη ζώνη αυτή περιλαμβάνονται ζωτικά τμήματα της πόλης, όπως ο πεζόδρομος της παραλίας, το πάρκο του Αγίου Κωνσταντίνου, το πάρκο του Αναύρου, η παραλία της Αγριάς κ.λ.π. Παράλληλα, να λήξει το θέμα της παραχώρησης  των τριών διατηρητέων κτιρίων των παλαιών αποθηκών του Τελωνείου, τις οποίες ο Δήμος σκοπεύει να αξιοποιήσει για πολιτιστικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες, σε συνδυασμό και με τη διαμόρφωση της πλατείας Τελωνείου και την επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων στο δυτικό παραλιακό μέτωπο, έργα που ήδη υλοποιούνται.
Με τιμή
Ο Δήμαρχος Βόλου
Πάνος Τρ.Σκοτινιώτης





Δεν υπάρχουν σχόλια: