Σάββατο 25 Αυγούστου 2012

Π.Σκοτινιώτης: Ετοιμάσαμε τροπολογία για την Πράξη Εφαρμογής στην Αγία Παρασκευή

Σημαντική πρωτοβουλία, που δίνει διέξοδο στο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί από τις αντιδράσεις των κατοίκων της Αγίας Παρασκευής για την Πράξη Εφαρμογής, ανέλαβε η Δημοτική Αρχή Βόλου, όπως ανακοίνωσε ο Αντιδήμαρχος Πολεοδομίας και Ποιότητας Ζωής Ν.Μόσχος. Συγκεκριμένα, η  Δημοτική Αρχή διαμόρφωσε ολοκληρωμένη πρόταση τροποποίησης νόμου για το θέμα της Πράξης Εφαρμογής της Αγ. Παρασκευής. Μάλιστα, ο Δήμαρχος Βόλου Π.Σκοτινιώτης θα αποστείλει τη Δευτέρα 26 Αυγούστου στον Υπουργό Π,Ε,Κ,Α, και στους Βουλευτές του Νομού αναλυτικό 20σελίδο κείμενο, το οποίο περιλαμβάνει το πλήρες ιστορικό της Πράξης Εφαρμογής, τα προβλήματα που δημιουργεί, τις αντιδράσεις των κατοίκων που επιθυμούν να μη συνεχιστεί η διαδικασία, αλλά και αυτών που επιθυμούν την ολοκλήρωσή της, το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, καταλήγει, δε, με ειδική πρόταση τροποποίησης Νόμου.
Ειδικότερα, μέσα από το αναλυτικό αυτό κείμενο σημειώνεται κατ’ αρχάς ότι το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν αυτή τη χρονική περίοδο οι κάτοικοι της Αγ. Παρασκευής, έχει την αφετηρία του στην Πολεοδομική Μελέτη, η οποία εγκρίθηκε με Π.Δ. ήδη από το 1999, χωρίς ωστόσο να επισημανθούν τα λάθη, οι παραλείψεις, οι αστοχίες της Μελέτης και τα προβλήματα που αυτή θα προκαλέσει, ώστε αυτά να διορθωθούν με τρόπο άμεσο και έγκαιρο. Επισημαίνεται, δε, ότι ένα από τα ζητήματα που θέτει με έμφαση ο Εξωραϊστικός και Πολιτιστικός Σύλλογος Αγ. Παρασκευής, δηλαδή σε σχέση με τον χαρακτηρισμό περιοχών ως πυκνοδομημένων και αραιοδομημένων και κυρίως σε σχέση με το τρόπο με τον οποίο επιτεύχθηκε, έχει ξεκινήσει από το 1998 με σχετική Υπουργική Απόφαση  και το 2006 με την τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου. Επισημαίνεται δηλαδή ότι  «το συνολικό πρόβλημα της υπόθεσης ξεκινάει από την ως άνω Πολεοδομική Μελέτη, η εφαρμογή της οποίας παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα στη συγκεκριμένη περιοχή, η οποία έχει συγκεκριμένα και ξεχωριστά χαρακτηριστικά, καθώς φυσικά και από την παράλειψη συγκεκριμένων ενεργειών ήδη από το 1999, που θα μπορούσαν να επιλύσουν τα ανακύψαντα προβλήματα εν τη γενέσει τους».
 Τον Απρίλιο του 2009 παραδόθηκε η μελέτη της πράξης εφαρμογής στο Δήμο Βόλου, και αναρτήθηκε για την υποβολή ενστάσεων από τους ενδιαφερόμενους. Υποβλήθηκαν συνολικά 214 ενστάσεις, από τις οποίες το μεγαλύτερο ποσοστό (περίπου 80%) καταφερότσαν κατά του νόμου 1337/83 και της συνταγματικότητας του, ενώ οι υπόλοιπες κατά του καθεστώτος εισφορών σε γη και χρήμα και άλλων πιο εστιασμένων θεμάτων.
Το Δημοτικό Συμβούλιο Βόλου,  παρουσία πλήθους κατοίκων της συνοικίας, με την υπ’ αριθ. 347/2009 ομόφωνη απόφαση του «κάνει δεκτή την πρόταση του Δημάρχου να μην προχωρήσει ο Δήμος Βόλου στη διαδικασία κύρωσης της πράξης εφαρμογής στη «Συνοικία Αγίας Παρασκευής Βόλου» και να κινηθεί προς την κατεύθυνση Νομοθετικής ρύθμισης με απαίτηση να εξαλειφθούν οι κοινωνικές αδικίες εισφοράς σε γη και χρήμα. Ακολούθησαν ερωτήσεις και αναφορές των βουλευτών του Νομού.
Αποτέλεσμα των πιέσεων και των κινητοποιήσεων ήταν να εκδοθούν το 2010 συγκεκριμένες κατευθυντήριες οδηγίες από το ΥΠΕΚΑ. Σύμφωνα με αυτές, «των υποχρεώσεων αυτών (εισφορές σε γη και χρήμα) εξαιρούνται οι ιδιοκτησίες που βρίσκονται στο πυκνοδομημένο τμήμα του οικισμού προ του 1923, όπως αυτό καθορίστηκε με την 3551/781/98 απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, δεδομένου ότι το τμήμα αυτό (πυκνοδομημένο) έχει εξαιρεθεί από τις διατάξεις του Ν.1337/83. Επομένως το θέμα της μείωσης των εισφορών που σας απασχολεί περιορίζεται μόνον στο αραιοδομημένο τμήμα που βρίσκεται είτε εντός είτε εκτός του ορίου του οικισμού προ του 1923».
Μετά τις παραπάνω γνωμοδοτήσεις του ΥΠΕΚΑ, ο Δήμος  κάλεσε τους μελετητές της πράξης εφαρμογής να προχωρήσουν τη διαδικασία σύνταξης της μελέτης, τροποποιώντας την, λαμβάνοντας υπ’ όψη τα παραπάνω σχετικά με το καθεστώς των εισφορών σε και χρήμα, καθώς ένα μεγάλο μέρος ιδιοκτησιών απαλλάχθηκε από την υποχρέωση εισφοράς σε γη και χρήμα.
Ωστόσο, όπως σημειώνεται στην παράγραφο της επιστολής του Δημάρχου Βόλου που αναφέρεται ως «Προβλήματα από την μη Κύρωση της Πράξη Εφαρμογής, «πριν από την κύρωση της πράξης εφαρμογής χορηγούνταν οικοδομικές άδειες μόνο στο πυκνοδομημένο τμήμα της πολεοδομικής ενότητας και μόνο όπου δεν υπάρχουν προβλήματα με ρυμοτόμηση, προσκύρωση, κ.α. Τα παράπονα μηχανικών και ιδιωτών στην Δ/ση Πολεοδομίας, που επιθυμούν να εκδώσουν οικοδομικές άδειες στην περιοχή της Αγ. Παρασκευής, είναι σημαντικά», ενώ γίνεται και αναφορά στην ποινική διερεύνηση της υπόθεσης στο πλαίσιο της προκαταρκτικής εξέτασης που διέταξε ο Εισαγγελέας Πρωτοδικών Βόλου για την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου να μην προχωρήσει στην κύρωση της Πράξης Εφαρμογής.
 Ο κ.Σκοτινιώτης εξιστορεί τις προσπάθειες της παρούσας δημοτικής αρχής, όπως την παρέμβαση του αρμοδίου Αντιδημάρχου Πολεοδομίας Ν.Μόσχου με συγκεκριμένο έγγραφο στο ΥΠΕΚΑ, τον Ιούνιο του 2011, με το οποίο ζητούσε  «με κάθε νόμιμο τρόπο, την τροποποίηση της υπ’ αριθ.3551/781/10-2-1998 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Δημοσίων Έργων, που χαρακτηρίζει τα τμήματα των πυκνοδομημένων της παραπάνω πολεοδομικής μελέτης και την προσαρμογή της με το όριο του οικισμού, του προϋφιστάμενου του 1923 , ώστε να εξαλειφθεί η παραπάνω αδικία της επιβολής εισφοράς σε κατοίκους του οικισμού»
Επίσης, γίνεται αναφορά στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο ΥΠΕΚΑ παρουσία του Αντιδημάρχου, του μελετητή κ. Ι. Ταμία καθώς και του Δ.Σ. του Εξωραϊστικού – Πολιτιστικού Συλλόγου, με τον Προϊστάμενο του Τμήματος Παραδοσιακών Οικισμών της Δ/σης Πολεοδομίας, στην οποία ο κ.Ξηντάρης απέκλεισε με κατηγορηματικό τρόπο τη δυνατότητα κάθε άλλης αλλαγής στον τρόπο υπολογισμού των εισφορών σε γη και χρήμα και, πολύ περισσότερο, την ολοκληρωτική απαλλαγή των αραιοδομημένων τμημάτων του οικισμού από την υποχρέωση αυτή,
Περαιτέρω, στις 26.6.2012 ο μελετητής παρέδωσε τους πίνακες, τα διαγράμματα κλπ της Πράξης Εφαρμογής, η οποία αναρτήθηκε αρχές Ιουλίου, προκειμένου να ενημερωθούν οι ιδιοκτήτες και να υποβάλουν ενστάσεις. Μάλιστα, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ.Μόσχος, «για την καλύτερη ακόμη εξυπηρέτηση των πολιτών, θέσαμε ως επίσημη προθεσμία υποβολής ενστάσεων τις 30 ημέρες, αν και η ως άνω Υ.Α. θέτει ως χρονικό όριο τις 15 ημέρες, ενώ σιωπηρά η προθεσμία αυτή ήδη έχει παραταθεί έως τέλη Αυγούστου»
Το έγγραφο του Δημάρχου Βόλου, στην παράγραφο 13 περιέχει πλήθος τεχνικών στοιχείων, ενώ στην παρ. 14 αναφέρεται στα έγγραφα και στις απόψεις του Εξωραϊστικού Συλλόγου καθώς και στα ερωτήματα που έθεσε με την τελευταία επιστολή του, τα οποία απαντώνται ένα προς ένα στην παρ. 15. Στη συνέχεια γίνεται ανάλυση του νομικού πλαισίου και καταλήγει με την πρόταση τροποποίησης νόμου, η οποία έχει σε γενικές γραμμές ως εξής :
«Στα διοικητικά όρια του Καλλικρατικού Δήμου Βόλου υφίστανται, εκτός των άλλων, και παραδοσιακοί οικισμοί υφιστάμενοι προ του έτους 1923, οριοθετημένοι, χωρίς σχέδιο πόλης. Οι οικισμοί αυτοί διαθέτουν δίκτυο κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων και η διαδικασία της πολεοδόμησης τους συνίσταται –κυρίως-  σε αναμόρφωση και βελτίωση των πολεοδομικών λειτουργιών τους. Λόγω της ιδιαίτερης μορφολογίας των παραδοσιακών οικισμών και της ανάγκης διατήρησης της φυσιογνωμίας τους, το εύρος των παρεμβάσεων είναι ιδιαίτερα περιορισμένο και συνεπώς οι ανάγκες εισφορών σε γη και χρήμα δεν είναι ίδιες με εκείνες των υπολοίπων οικισμών της χώρας.
Στο ως άνω αναφερόμενο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο,  ενώ υπάρχουν διακρίσεις  στον καθορισμό των εισφορών για οικισμούς κάτω των 2000 κατοίκων, για περιοχές δεύτερης κατοικίας κλπ. δεν υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη για παραδοσιακούς οικισμούς, που να βρίσκεται σε συνάρτηση με τις πραγματικές ανάγκες των οικισμών αυτών και τις συνταγματικές επιταγές. Είναι γνωστό, ότι οι κοινόχρηστοι χώροι και γενικά η λειτουργικότητα των παραδοσιακών οικισμών, εξασφαλίσθηκε με πρωτοβουλία και συνεισφορά των ιδιοκτητών των ακινήτων.  Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις περιορισμένες ανάγκες παρεμβάσεων, καθιστά άδικη την κλιμάκωση των εισφορών σύμφωνα με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο. Ιδιαίτερα η εισφορά σε χρήμα για τις αδόμητες ιδιοκτησίες, που χαρακτηρίζονται ως αραιοδομημένες, με τον τρόπο υπολογισμού που εισήγαγε ο Ν.2508/1997 φθάνει σε απαγορευτικά επίπεδα, αναντίστοιχα πολλές φορές με την προσποριζόμενη, μέσω του πολεοδομικού σχεδιασμού, υπεραξία των ιδιοκτησιών.  Το γεγονός αυτό αποτέλεσε την τροχοπέδη που παρεμπόδισε την ολοκλήρωση των πολεοδομικών μελετών της περιοχής μας, που ξεκίνησαν στο πλαίσιο της Ε.Π.Α. , με τις διατάξεις του Ν1337/1983. Αλλά και πολεοδομικές μελέτες ολοκληρωμένες, που βρίσκονται στο στάδιο των πράξεων εφαρμογής, δεν ολοκληρώνονται λόγω των αντιδράσεων των κατοίκων, των οποίων οι ιδιοκτησίες βρίσκονται στις αραιοδομημένες ζώνες. Πιστεύουμε ότι θα πρέπει να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση που να αποκαθιστά την αδικία.
Ειδικότερα, προτείνουμε την τροποποίηση της διάταξης του αρ.21 του Ν. 2508/1997, και συγκεκριμένα την προσθήκη της εξής παραγράφου: «Ο υπολογισμός της εισφοράς σε χρήμα των παραδοσιακών οικισμών που πολεοδομούνται εφεξής, είτε των οικισμών που διαθέτουν εγκεκριμένο σχέδιο αλλά δεν έχουν κυρωθεί οι Πράξεις Εφαρμογής, είτε των οικισμών στους οποίους συντάχθηκαν Πράξεις Εφαρμογής, αλλά δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες επιβολής εισφοράς σε χρήμα, ακολουθεί την κλιμάκωση που προβλέπεται για τους οικισμούς κάτω των 2000 κατοίκων (παρ. 2 αρ. 21 Ν. 2508/1997)».
Κατόπιν αυτών, παρακαλούμε να προωθήσετε στα αρμόδια κυβερνητικά και νομοθετικά όργανα την ανωτέρω διατυπωθείσα Πρόταση Τροποποίησης Νόμου».
Η ανωτέρω πρόταση, όπως προαναφέρθηκε, θα σταλεί τη  Δευτέρα το πρωί στον Υπουργό Π,Ε.Κ.Α. Επίσης, στους Βουλευτές του Νομού, προκειμένου να έχουν πληρέστατη ενημέρωση και να προωθήσουν τη συγκεκριμένη πρόταση  το ταχύτερο δυνατό στα αρμόδια όργανα για την ψήφισή της.



Δεν υπάρχουν σχόλια: