Τετάρτη 11 Ιουνίου 2014

Επανέρχεται ο Δήμος Βόλου στη συνολική πρόταση για τη συντήρηση και λειτουργία του Περιφερειακού

Την ανάγκη να διευθετηθεί άμεσα το θέμα του φορέα συντήρησης και λειτουργίας της Περιφερειακής Οδού, προκειμένου να μην υπάρξουν εμπλοκές και καθυστερήσεις στη λειτουργία της σήραγγας Γορίτσας και του υπολοίπου έργου, ιδιαίτερα ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου, υπογραμμίζει ο Δήμαρχος Βόλου κ.Πάνος Σκοτινιώτης με σημερινό έγγραφό του προς τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ.Κώστα Αγοραστό, επαναφέροντας ουσιαστικά τη συνολική πρόταση που είχε διατυπώσει η παρούσα Δημοτική Αρχή από τις 21.11.2011 για τη συντήρηση του εθνικού οδικού δικτύου, χωρίς ουδέποτε να λάβει απάντηση. 


Η πρόταση αφορά την ανάθεση της αρμοδιότητας συντήρησης και λειτουργίας της Περιφερειακού οδού Βόλου στις υπηρεσίες της Περιφέρειας, λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που απαιτούν εξειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό, κατάλληλο τεχνικό εξοπλισμό και υψηλό κόστος στο οποίο αδυνατεί να ανταποκριθεί ο Δήμος Βόλου. Άλλωστε, η Περιφερειακή Οδός αποτελεί συνέχεια του διευρωπαϊκού άξονα Α/Κ Βελεστίνου – Α/Κ Λαρίσης, της Εθνικής Οδού με αρ. 30 «Βόλος-Νέα Αγχίαλος-Μικροθήβες» και της Εθνικής Οδού με αρ. 34 «Βόλος-Νεοχώρι-Τσαγκαράδα», γεγονός που θα διευκολύνει την ενιαία συντήρηση και λειτουργία του Εθνικού Οδικού Δικτύου Νομού Μαγνησίας από μία υπηρεσία. 

Το έγγραφο κοινοποιείται στην ΥΠΟΜΕΔΙ ΕΥΔΕ ΟΣΥΕ ΤΚΕ Καρδίτσας, στελέχη της οποίας είχαν σήμερα συνάντηση με τον κ.Σκοτινιώτη και συζήτησαν διεξοδικά το θέμα, ενώ ο κ.Σκοτινιώτης θα ενημερώσει σχετικά τον νεοεκλεγέντα Δήμαρχο Βόλου κ.Α.Μπέο στη συνάντησή τους που έχει προγραμματιστεί για την Παρασκευή.  Αναλυτικά, το περιεχόμενο του εγγράφου έχει ως εξής: 

«Με σχετικό έγγραφό μας (από 21.11.11), αλλά και σε επανειλημμένες συζητήσεις μας, θέσαμε υπόψη σας την πρότασή μας για τη συντήρηση και λειτουργία της Οδικής Παράκαμψης του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Βόλου (Περιφερειακή Οδός), στο πλαίσιο μιας συνολικής και υπεύθυνης αντιμετώπισης των θεμάτων συντήρησης του εθνικού οδικού δικτύου της περιοχής μας. Στο έγγραφο αυτό ουδέποτε λάβαμε απάντηση. 

Το θέμα ήλθε και πάλι στην επικαιρότητα τις μέρες αυτές, με αφορμή την επικείμενη ολοκλήρωση της εργολαβίας του τμήματος του Περιφερειακού από Γορίτσα μέχρι την έξοδο στην παραλιακή οδό Βόλου-Αγριάς.

Επανερχόμενοι, λοιπόν, στο θέμα του φορέα συντήρησης και λειτουργίας της  Περιφερειακής Οδού, επισημαίνουμε την ανάγκη άμεσης διευθέτησης προκειμένου να μην υπάρξουν εμπλοκές και καθυστερήσεις στη λειτουργία της σήραγγας Γορίτσας και του υπολοίπου έργου, ιδιαίτερα ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου.

Ειδικότερα: 

1. Η Οδική Παράκαμψη του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Βόλου, με τη με αρ. ΔΜΕΟ/ε/233/11.07.2000 απόφαση του πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ, κατατάχθηκε στο Δευτερεύον Εθνικό Οδικό Δίκτυο.
Η Οδική Παράκαμψη του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Βόλου αποτελεί ουσιαστικά συνέχεια :
α) του υφιστάμενου οδικού άξονα Α/Κ Βελεστίνου – Α/Κ Λαρίσης  (είσοδος Βόλου), που από το 2008 έχει ενταχθεί στον διευρωπαϊκό άξονα ΠΑΘΕ, 
β) του υφιστάμενου Εθνικού οδικού δικτύου με αρ. 30: «Βόλος – Νέα Αγχίαλος - Μικροθήβες», το οποίο είναι χαρακτηρισμένο ως Δευτερεύον Εθνικό δίκτυο, και
γ) του υφιστάμενου Εθνικού οδικού δικτύου με αρ. 34: «Βόλος - Αγριά – Νεοχώρι – Τσαγκαράδα -Χορευτό», το οποίο είναι χαρακτηρισμένο ως Τριτεύον Εθνικό Οδικό δίκτυο.

2. Τα χαρακτηριστικά της Περιφερειακής Οδού είναι ανάλογα με αυτά ενός αυτοκινητοδρόμου. Συγκεκριμένα, διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), κεντρική διαχωριστική νησίδα, έξι μεγάλες γέφυρες, μία κοιλαδογέφυρα, μία σήραγγα, τέσσερις πεζογέφυρες, πλήθος κιβωτοειδών οχετών κλπ. 

3. Η συντήρηση του τμήματος της Εθνικής Οδού με αρ. 30, όπως και της εθνικής οδού Βόλου–Λάρισας, έχει ανατεθεί, σύμφωνα με τη με αρ. πρωτ. 3841/Τσ/31.10.2007 απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στη Δ.Ε.Σ.Ε. Περιφέρειας Θεσσαλίας, ενώ της εθνικής οδού με αρ. 34 στην πρώην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μαγνησίας (ήδη Περιφέρεια Θεσσαλίας), εξαιρουμένων των τμημάτων τους που βρίσκονται εντός των εγκεκριμένων Σχεδίων Πόλης. Υπογραμμίζουμε ότι στο συντριπτικά μεγαλύτερο τμήμα της, η Περιφερειακή Οδός Βόλου βρίσκεται εκτός του εγκεκριμένου Σχεδίου Πόλης. 

4. Με τη με αρ. πρωτ. 2924/48489/2009  (ΦΕΚ Β 1573/31.07.2009) απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Θεσσαλίας, η αρμοδιότητα συντήρησης της Οδικής Παράκαμψης του Βόλου ανατέθηκε στους πρώην δήμους Ν. Ιωνίας και Βόλου: «..στην περίπτωση της Οδικής Παράκαμψης του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Βόλου, η αρμοδιότητα συντήρησης των οδικών τμημάτων της που εμπίπτουν στη διοικητική περιφέρεια του Δήμου Νέας Ιωνίας ανήκει στον υπόψη Δήμο και η αρμοδιότητα συντήρησης των υπολοίπων οδικών τμημάτων της Οδικής Παράκαμψης ανήκει στο Δήμο Βόλου». Επομένως, μετά την εφαρμογή του Ν. 3852/2010 (Νόμος «Καλλικράτη»), στον ενιαίο Δήμο Βόλου που αποτελεί καθολικό διάδοχό τους. 
Αναφορικά με την παραπάνω απόφαση επισημαίνουμε τα κάτωθι:
- Είναι προφανές ότι η παρακολούθηση και ομαλή λειτουργία ενός έργου τέτοιας πολυπλοκότητας, διαστάσεων και εμβέλειας (ουσιαστικά, όπως προαναφέραμε, πρόκειται για αυτοκινητόδρομο), απαιτεί εξειδικευμένη και αδιάλειπτη συντήρηση και υψηλό κόστος στο οποίο αδυνατεί να ανταποκριθεί ο Δήμος Βόλου. Οι υπηρεσίες του Δήμου Βόλου είναι επιφορτισμένες με τη συντήρηση του οδικού δικτύου της πόλης μας, το οποίο ουδεμία σχέση έχει με τα χαρακτηριστικά της Περιφερειακής Οδού. Για τη συντήρηση και λειτουργία του Περιφερειακού, και ιδιαίτερα της σήραγγας και της κοιλαδογέφυρας, απαιτείται εξειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό, όπως επίσης ανάλογος τεχνικός εξοπλισμός, τα οποία διαθέτουν μόνο οι υπηρεσίες που συντηρούν το εθνικό δίκτυο της χώρας. Είναι φανερό ότι η έλλειψη της απαιτούμενης εμπειρίας και τεχνογνωσίας θα έχει σοβαρές επιπτώσεις   στη συντήρηση και ασφαλή λειτουργία της  Περιφερειακής Οδού. Αυτός, άλλωστε, είναι και ο λόγος που, απ΄όσο γνωρίζουμε, όλες οι άλλες σήραγγες έχουν δοθεί για συντήρηση και λειτουργία στις υπηρεσίες της Περιφέρειας.
- Τονίζουμε επίσης ότι η Περιφερειακή Οδός μέχρι και σήμερα, με εξαίρεση το τμήμα από Κραυσίνδωνα έως Γορίτσα, είναι υπό κατασκευή, ενώ αναμένεται και μελλοντικά να κατασκευαστούν οι επεκτάσεις της προς Λεχώνια και η είσοδος από την πλευρά της Νέας Αγχιάλου. Αλλά και για το μόνο τμήμα του Περιφερειακού που έχει παραληφθεί οριστικά, δηλαδή το τμήμα από Κραυσίνδωνα έως Γορίτσα, στο πρωτόκολλο οριστικής παραλαβής του από την Περιφέρεια Θεσσαλίας γίνεται ιδιαίτερη μνεία για υπολειπόμενες εργασίες. Χαρακτηριστικά αναφέρονται τα ακόλουθα: «… η επιτροπή παραλαβής διαπίστωσε ότι υπάρχουν αρκετές εκκρεμότητες, επειδή διάφορες εργασίες που απαιτούνται για την πλήρη και ασφαλή λειτουργία του έργου, δεν κατέστη δυνατό να εκτελεστούν στα πλαίσια της παρούσας εργολαβίας…». Οι εργασίες αυτές αναμένεται να εκτελεστούν με την εργολαβία-«σκούπα». 

5. Ως συνέπεια των όσων αναπτύξαμε παραπάνω και με αποκλειστικό γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι η σωστή συντήρηση  και λειτουργία μιας σημαντικής οδού του εθνικού δικτύου, θεωρούμε αναγκαία την τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 2924/48489/2009  (ΦΕΚ Β 1573/31.07.2009) απόφασης του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Θεσσαλίας και  την απόδοση της αρμοδιότητας συντήρησης και λειτουργίας της Περιφερειακού Οδού Βόλου στις υπηρεσίες της Περιφέρειας.    

Αυτό προκύπτει ως λογική συνέπεια, καθώς η Περιφερειακή Οδός αποτελεί συνέχεια του διευρωπαϊκού άξονα Α/Κ Βελεστίνου – Α/Κ Λαρίσης, της Εθνικής Οδού αρ. 30 «Βόλος-Νέα Αγχίαλος-Μικροθήβες» και της Εθνικής Οδού με αρ. 34 «Βόλος-Νεοχώρι-Τσαγκαράδα», γεγονός που θα διευκολύνει την ενιαία συντήρηση και λειτουργία του Εθνικού Οδικού Δικτύου Νομού Μαγνησίας από μία υπηρεσία. 

Με αυτό το δεδομένο και επειδή κάθε άλλο παρά είναι στις προθέσεις μας η μετάθεση ευθυνών, σε περίπτωση που οι υπηρεσίες της Περιφέρειας αδυνατούν να ανταποκριθούν στη  συντήρηση όλου του εθνικού δικτύου, επαναλαμβάνουμε την πρόταση που διατυπώσαμε με το ανωτέρω σχετικό έγγραφό μας, δηλαδή ότι ο Δήμος Βόλου θα μπορούσε, παρότι βρίσκεται εκτός του αστικού ιστού, να αναλάβει τη συντήρηση του τμήματος της Εθνικής Οδού με αρ. 34  από το Βόλο μέχρι και το σημείο συμβολής με την Περιφερειακή οδό στην Αγριά, το οποίο δεν έχει ανάλογα χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου ενώ, μετά τη λειτουργία της Περιφερειακής οδού,  θα έχει και σχετική αυτοτέλεια». 

Δεν υπάρχουν σχόλια: