Την ανάγκη να υπάρξει άμεσα
νομοθετική πρωτοβουλία, προκειμένου η κάλυψη από τον Κρατικό Προϋπολογισμό των ληξιπρόθεσμων
χρεών των Δήμων του Λεκανοπεδίου Αττικής και της μείζονος Θεσσαλονίκης προς
τις εταιρίες ΕΥΔΑΠ Α.Ε. και ΕΥΑΘ Α.Ε., να
επεκταθεί ώστε να καλυφθούν και τα ληξιπρόθεσμα χρέη των υπολοίπων Δήμων και
των Νομικών τους Προσώπων προς τις οικείες Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης
(ΔΕΥΑ), επισημαίνει ο Δήμαρχος Βόλου και Πρόεδρος του Δ.Σ. της ΔΕΥΑΜΒ κ.Πάνος
Σκοτινιώτης σε έγγραφό του προς τον Υπουργό Εσωτερικών Αργ.Ντινόπουλο, τον Υφυπουργό
Γ.Ντόλιο και τον Γενικό Γραμματέα ΥΠΕΣ Ι.Ιωαννίδη.
Ο κ.Σκοτινιώτης κάνει λόγο
για άνιση μεταχείριση των Δήμων της περιφέρειας έναντι των Δήμων των δύο
μεγαλύτερων αστικών κέντρων της χώρας, παρότι αντιμετωπίζουν τουλάχιστον την
ίδια οικονομική δυσχέρεια, όπως και των ΔΕΥΑ έναντι της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ, τονίζοντας
μεταξύ άλλων ότι η διαφορετική αυτή μεταχείριση είναι παντελώς αυθαίρετη, άδικη
και χωρίς κανένα απολύτως έρεισμα.
Ειδικότερα, στο έγγραφο του
Δημάρχου Βόλου, το οποίο κοινοποιείται
επίσης στην ΚΕΔΕ και την Ένωση ΔΕΥΑ, αναφέρονται τα
εξής:
Με τη διάταξη του άρθρου 52 του Ν.4186/2013
ορίστηκε ότι «υποχρεώσεις των ΟΤΑ Α’ και Β’ Βαθμού, καθώς και των Νομικών
Προσώπων αυτών, που είναι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, προς τις εταιρείες
ΕΥΔΑΠ ΑΕ και ΕΥΑΘ ΑΕ, οι οποίες έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες κατά τις
31.7.2013, εξοφλούνται για λογαριασμό οικείων φορέων από τον Κρατικό
Προϋπολογισμό, με μεταφορά πιστώσεων στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών,
αφαιρούμενων τυχόν προστίμων, προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής ή άλλων
επιβαρύνσεων. Τα ποσά που θα καταβάλλει ο Κρατικός Προϋπολογισμός για εξόφληση
ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των ΟΤΑ, οι οποίες δημιουργήθηκαν το χρονικό διάστημα
από 1.1.2012 έως 31.12.2013, παρακρατούνται από τους αποδιδόμενους μέσω του
Κρατικού Προϋπολογισμού πόρους προς την τοπική αυτοδιοίκηση, των προβλεπόμενων
στα άρθρα 259 και 260 του Ν. 3852/2010, όπως ισχύει, κατά τα έτη 2015-2020, από
τους ΟΤΑ, οι οποίοι δημιούργησαν ληξιπρόθεσμες οφειλές το χρονικό διάστημα
1.1.2012 έως 31.7.2013».
Είχαμε και τότε επισημάνει ότι η
διάταξη αυτή δημιουργεί συνθήκες άνισης μεταχείρισης των ΔΕΥΑ έναντι της ΕΥΔΑΠ
ΑΕ και της ΕΥΑΘ ΑΕ, όπως και συνθήκες άνισης μεταχείρισης των Δήμων της υπόλοιπης
Ελλάδας έναντι των Δήμων του Λεκανοπεδίου Αττικής και της μείζονος
Θεσσαλονίκης.
Για να μη μείνει, μάλιστα, η
παραμικρή αμφιβολία ως προς το αληθές περιεχόμενο της ανωτέρω διάταξης, με το
πρόσφατο αριθμ. πρωτ. οικ: 29465/
19.7.2014 έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών, διευκρινίστηκε ότι για τα
ποσά που καταβλήθηκαν από τον Κρατικό Προϋπολογισμό για την εξόφληση
υποχρεώσεων των ΟΤΑ προς τις εταιρίες ΕΥΔΑΠ ΑΕ και ΕΥΑΘ ΑΕ, οι οποίες είχαν
καταστεί ληξιπρόθεσμες έως και 31.12.2011, δεν θα γίνουν αντίστοιχες παρακρατήσεις
από τους προβλεπόμενους στα άρθρα 259 και 260 του Ν. 3852/2010 πόρους προς την
τοπική αυτοδιοίκηση. Καμία παρακράτηση, επίσης, δεν θα γίνει και για τα ποσά
που καταβλήθηκαν για την εξόφληση των υποχρεώσεων των Νομικών Προσώπων των ΟΤΑ
προς τις εταιρίες ΕΥΔΑΠ ΑΕ και ΕΥΑΘ ΑΕ οι οποίες είχαν καταστεί ληξιπρόθεσμες
έως και 31.12.2011.
Με βάση λοιπόν τα ανωτέρω, ο Κρατικός Προϋπολογισμός
θα καλύψει το σύνολο των ληξιπρόθεσμων έως και 31.12.2011 υποχρεώσεων των Δήμων των δύο μεγαλύτερων αστικών κέντρων της χώρας,
καθώς και των Νομικών τους Προσώπων, προς
τις εταιρίες ΕΥΔΑΠ ΑΕ και ΕΥΑΘ ΑΕ, χωρίς καμία παρακράτηση από τους πόρους που
αποδίδονται στους συγκεκριμένους Δήμους. Θα καλύψει, επίσης, και τις
ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις τους που
δημιουργήθηκαν το χρονικό διάστημα από 1.1.2012 έως 31.12.2013, αλλά αυτές με σταδιακή
παρακράτηση από τους αποδιδόμενους μέσω του Κρατικού Προϋπολογισμού πόρους.
Σε αντίθεση με τις ευνοϊκές αυτές
ρυθμίσεις, δεν υπάρχει καμία μέριμνα για τα ληξιπρόθεσμα χρέη που οι Δήμοι όλης
της υπόλοιπης Ελλάδας και τα Νομικά τους Πρόσωπα έχουν δημιουργήσει απέναντι
στις κατά τόπους ΔΕΥΑ, από τα τέλη ύδρευσης και αποχέτευσης που αυτές
υποχρεωτικά επιβάλλουν σε κτίρια όπου στεγάζονται δημοτικές υπηρεσίες, σε κοινωνικά,
πολιτιστικά και αθλητικά κέντρα των Δήμων, σε σχολεία, πλατείες, κοινόχρηστους χώρους
πρασίνου κλπ, χρέη που σίγουρα είναι ασήμαντα μπροστά στα χρέη των Δήμων προς
την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ, λόγω και του διαφορετικού νομοθετικού πλαισίου που
ισχύει.
Όπως γνωρίζετε, οι ΔΕΥΑ επιτελούν
τεράστιο έργο, σε ένα εξαιρετικά δυσμενές θεσμικό και οικονομικό περιβάλλον. Οι
Δήμοι της περιφέρειας, εξάλλου, αντιμετωπίζουν τουλάχιστον την ίδια οικονομική
δυσχέρεια με τους Δήμους των δύο μεγαλύτερων αστικών κέντρων της χώρας. Η
διαφορετική, κατά συνέπεια, μεταχείριση που επιφυλάσσεται με την ανωτέρω
νομοθετική ρύθμιση είναι παντελώς αυθαίρετη, άδικη και χωρίς κανένα απολύτως
έρεισμα.
Για τους παραπάνω λόγους, θεωρούμε
ότι θα πρέπει να υπάρξει άμεσα νομοθετική πρωτοβουλία, προκειμένου η ρύθμιση
της διάταξης του άρθρου 52 Ν.4186/2013 να επεκταθεί ώστε να καλυφθούν και τα
ληξιπρόθεσμα χρέη των υπολοίπων Δήμων και των Νομικών τους Προσώπων προς τις
οικείες ΔΕΥΑ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου