Τρίτη 25 Φεβρουαρίου 2014

Καθαριότητα Δήμου Βόλου: Καθημερινή μάχη με ελάχιστο προσωπικό και πεπαλαιωμένο εξοπλισμό

Εξαιρετικά ενδιαφέροντα στοιχεία για την οργάνωση και λειτουργία της Διεύθυνσης Καθαριότητας και Ανακύκλωσης του Δήμου Βόλου, αλλά και σημαντικά συμπεράσματα για την σχέση παρεχομένων υπηρεσιών – κοινωνικής ωφελιμότητας, περιλαμβάνει η οικονομοτεχνική μελέτη που συντάχθηκε από υπηρεσιακά στελέχη του Δήμου και παρουσιάστηκε από την Αντιδήμαρχο κ.Νατάσα Οικονόμου στη σημερινή ειδική συνεδρίαση της Επιτροπής Διαβούλευσης Δήμου Βόλου. Η μελέτη εκπονήθηκε με σκοπό την πλήρη αποτύπωση των στοιχείων της παραγωγικής και οικονομικής λειτουργίας των οργανικών μονάδων της Διεύθυνσης Καθαριότητας και Ανακύκλωσης, στο πλαίσιο του νέου Καλλικρατικού Δήμου Βόλου, και τη χάραξη στρατηγικής για το άμεσο μέλλον.
Στην εισαγωγική του τοποθέτηση ο Δήμαρχος Βόλου κ.Πάνος Σκοτινιώτης τόνισε ότι για πρώτη φορά γίνεται μια τέτοια σοβαρή μελέτη, από την οποία προκύπτουν συγκεκριμένα στοιχεία σχετικά με την άσκηση της πιο παραδοσιακής αρμοδιότητας του Δήμου. «Με τη μελέτη “αποκαλύπτεται” πλήρως στους συμπολίτες μας μια υπηρεσία για την οποία επί χρόνια φαίνεται να υπήρχε ένα μυστήριο. Είναι κάτι που το οφείλαμε στους συμπολίτες μας, γιατί  η  “διαφάνεια παντού” αποτελεί βασική μας αρχή, πολλώ μάλλον όταν πρόκειται  για μια υπηρεσία που λειτουργεί απολύτως ανταποδοτικά και συνεπώς ο δημότης δικαιούται, κατά μείζονα λόγο,  να ξέρει πώς αξιοποιείται και το τελευταίο ευρώ που πληρώνει».  

Συνεχίζοντας ο κ.Σκοτινιώτης υπογράμμισε: «Πρέπει ταυτόχρονα να υπάρξει απάντηση στη συστηματική παραπληροφόρηση ότι οι ανταποδοτικές υπηρεσίες του Δήμου κοστίζουν ακριβά στο δημότη. Έτσι, μια οικογένεια που έχει ένα σπίτι 100 τ.μ. στην πρώτη ζώνη (κέντρο του Βόλου) και η οποία καταναλώνει 30 κυβικά μέτρα νερού το τρίμηνο, πληρώνει συνολικά 30 ευρώ το μήνα (15 ευρώ στο Δήμο και 15 ευρώ στη ΔΕΥΑΜΒ), δηλαδή 1 ευρώ τη μέρα (αν το σπίτι βρίσκεται σε άλλη ζώνη, το ποσό που πληρώνει στο Δήμο είναι μικρότερο). Με το 1 ευρώ τη μέρα ή τα 30 ευρώ το μήνα, ο Δήμος εξασφαλίζει στην οικογένεια αυτή την καθημερινή αποκομιδή των απορριμμάτων, την κατά το δυνατόν καθαριότητα των κοινοχρήστων χώρων, την ανακύκλωση, την πολιτική προστασία, το φωτισμό των δρόμων και των κοινόχρηστων χώρων, το νερό, την αποχέτευση, τον τριτοβάθμιο βιολογικό καθαρισμό. Προφανώς και υπάρχουν συμπολίτες μας που αδυνατούν να καταβάλουν ακόμη και 1 ευρώ το μήνα. Άλλο όμως αυτό και άλλο το αν οι παρεχόμενες υπηρεσίες από το Δήμο είναι ακριβές. Για τους ανήμπορους συμπολίτες, υπάρχουν οι κοινωνικές δομές του Δήμου, της Εκκλησίας και του αλληλέγγυου εθελοντισμού, που προσπαθούν με μύριες όσες αντιξοότητες να υποκαταστήσουν το κοινωνικό κράτος που έχει καταρρεύσει και να διατηρήσουν την κοινωνική συνοχή»

Παρουσιάζοντας τα βασικά σημεία της μελέτης, η κ.Οικονόμου τόνισε καταρχάς ότι οι στόχοι που τέθηκαν ήταν ο προσδιορισμός του κόστους λειτουργίας σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες, η εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς την οικονομική κατάσταση και τη βιωσιμότητα, η διατύπωση προτάσεων για τη μέγιστη δυνατή βελτίωση της απόδοσης και η καταγραφή των δυνατοτήτων για μελλοντική αύξηση των πόρων. 

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης, η Διεύθυνση Καθαριότητας και Ανακύκλωσης του Δήμου Βόλου, παρά τις δυσκολίες, ανταποκρίνεται με επάρκεια στις υποχρεώσεις της. Η εσωτερική αναδιοργάνωση συνέβαλε στην ενιαιοποίηση, σε μεγάλο βαθμό, της λειτουργίας, όπως και στην αλλαγή της νοοτροπίας στο εσωτερικό της Υπηρεσίας. Σε συνδυασμό και με τις οικονομίες κλίμακας που έγιναν, επιτεύχθηκε η απρόσκοπτη συνέχιση της λειτουργίας. Η σοβαρότερη αδυναμία της υπηρεσίας αφορά την έλλειψη προσωπικού, γεγονός που έχει συνέπειες κυρίως στον τομέα του οδοκαθαρισμού και καθαρισμού των κοινοχρήστων χώρων. Σημειώνεται ότι η Υπηρεσία ανταποκρίνεται σ’ ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, πέραν των υποχρεώσεων που προβλέπονται από τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας, καθώς έχει προχωρήσει σε  αύξηση του κύκλου εργασιών προς όφελος των δημοτών. Τέλος, το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών δεν μπορεί να χαρακτηριστεί υψηλό για τους δημότες. 

Από την  καταγραφή των στοιχείων σε σχέση με την έλλειψη υπαλλήλων προκύπτει ότι υπάρχει ανάγκη ενίσχυσης του «μάχιμου» προσωπικού (45 οδηγοί και 106 εργάτες στα τέλη 2013) τουλάχιστον κατά 85 άτομα, αφού οι εργαζόμενοι σήμερα καταβάλλουν τεράστια προσπάθεια κάτω από ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες εργασίας (φόρτος, αγωνία για εργασιακό μέλλον, μειώσεις μισθών – υπερωριών, αδυναμία χορήγησης αδειών / σε 145 υπαλλήλους οφείλονται από 1 ως 33 μέρες από το 2013). 

Ο μηχανολογικός εξοπλισμός είναι ανεπαρκής αριθμητικά και λειτουργικά, αφού το 60% του στόλου παρουσιάζει παλαιότητα από 10 ως 25 χρόνια. Υπάρχει ανάγκη ανανέωσης του εξοπλισμού με οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, την οποία επιδιώκουμε με χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ. Σε ό,τι αφορά τους κάδους απορριμμάτων, επίσης απαιτείται ενίσχυση του αριθμού τους και υπάρχει προγραμματισμός για τη σταδιακή ανανέωση σε βάθος πενταετίας. 

Την τελευταία τριετία έγιναν σημαντικά βήματα κυρίως στον τομέα της ανακύκλωσης, καθώς επιτεύχθηκε η επέκταση της δράσης σε όλο το Δήμο. Για τις σημαντικές επιδόσεις του ο Δήμος Βόλου βραβεύτηκε από το ΥΠΕΚΑ και τον ΕΟΑΝ, εξασφάλισε τη δωρεά ενός απορριμματοφόρου και 90 νέων κάδων, ενώ τις επόμενες μέρες πρόκειται να παραλάβει ένα ακόμη απορριμματοφόρο. Στον τομέα της καθαριότητας, πέτυχε να θέσει επιτυχώς σε λειτουργία σύστημα 24 υπόγειων κάδων, με χρηματοδότηση από το «Πράσινο Ταμείο», ενώ επίκειται η λειτουργία επιπλέον 11 στο Βόλο και τη Νέα Ιωνία. Προχώρησε στην προμήθεια 220 πράσινων κάδων και προώθησε τις διαδικασίες για την επικείμενη λειτουργία μονάδας κομποστοποίησης. 

Όσον αφορά τα οικονομικά δεδομένα, η Καθαριότητα παρουσιάζει ελάχιστη απόκλιση εσόδων - εξόδων, η οποία οφείλεται στην οικονομική αδυναμία των δημοτών και στην αύξηση των λειτουργικών δαπανών και του κύκλου εργασιών. Αυτό έχει ως συνέπεια να υλοποιούνται οι απολύτως απαραίτητες δαπάνες και επενδύσεις, η έλλειψη των οποίων, όμως, είναι σε βάρος της απόδοσης της Υπηρεσίας.

Στη δεδομένη δυσμενή οικονομική συγκυρία, οι διέξοδοι για την επιβίωση και την ασφαλή προοπτική της Υπηρεσίας θα πρέπει να αναζητηθούν στην ευαισθητοποίηση των δημοτών και την αποδοτικότερη συνεργασία τους με την Υπηρεσία, στην περαιτέρω βελτίωση της εσωτερικής οργάνωσης, στην αποτελεσματική αξιοποίηση του νέου ΕΣΠΑ και στη δυναμική προώθηση της ανακύκλωσης.

Η συστηματική δουλειά που έγινε την τριετία αυτή αποτελεί «γέφυρα» για την επόμενη πενταετία, κεντρικός στόχος της οποίας θα είναι η ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων του Δήμου με περιβαλλοντικά αποδεκτές λύσεις και η μετατροπή του ΧΥΤΑ σε ΧΥΤΥ. Αυτό απαιτεί σοβαρό σχεδιασμό που ήδη γίνεται,  συστηματική επεξεργασία όλων των δεδομένων, πολύ καλή οργάνωση και εμπεριστατωμένη μελέτη εις βάθος όλων των παραμέτρων ενός τέτοιου εγχειρήματος, από το στάδιο της διαλογής στην πηγή, ως  την τελική διάθεση των προϊόντων.



Δεν υπάρχουν σχόλια: