Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013

Απομάκρυνση εγκαταλειμμένων οχημάτων στο Δήμο Βόλου

Συντονισμένη προσπάθεια για την απομάκρυνση εγκαταλειμμένων οχημάτων από κοινόχρηστους χώρους σε όλες τις δημοτικές ενότητες του Δήμου Βόλου γίνεται από την Υπηρεσία Καθαριότητας, παρά τις δυσκολίες που προκύπτουν λόγω των χρονοβόρων απαιτούμενων διοικητικών διαδικασιών, αλλά και της κατάργησης της δημοτικής αστυνομίας. Συγκεκριμένα, όπως δήλωσε η αρμόδια Αντιδήμαρχος Νατάσα Οικονόμου, από 1.4.2013 ως σήμερα, απομακρύνθηκαν 40 οχήματα, ενώ έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες για την απόσυρση ακόμη 12 οχημάτων, η οποία ξεκίνησε να πραγματοποιείται από σήμερα (Δευτέρα).
Τα οχήματα αυτά βρίσκονται σε διάφορα σημεία, 3 στην ενότητα του Βόλου και 9 στην ενότητα της Ν. Αγχιάλου. Παράλληλα, από σήμερα (Δευτέρα), ξεκίνησε και η διαδικασία της επικόλλησης των ειδικών αυτοκόλλητων σε 62 εγκαταλειμμένα οχήματα που έχουν εντοπιστεί, 29 στο κέντρο και 18 στις συνοικίες της ενότητας του Βόλου και 15 στη δημοτική ενότητα της Ν. Ιωνίας, είτε από αυτοψίες της Υπηρεσίας, είτε κατόπιν καταγγελιών δημοτών. 
Οι προβλεπόμενες διοικητικές διαδικασίες για την απομάκρυνση των εγκαταλειμμένων οχημάτων είναι ιδιαίτερα χρονοβόρες, καθώς, σύμφωνα με τη νομοθεσία, το διάστημα ειδικής σήμανσης ενός οχήματος, από τη στιγμή του εντοπισμού του, είναι 45 μέρες για οχήματα σταθμευμένα σε δρόμους όπου δεν επιτρέπεται η στάθμευση, και 90 μέρες για οχήματα σταθμευμένα σε δρόμους όπου επιτρέπεται η στάθμευση. Στην πραγματικότητα, λόγω αντικειμενικών δυσκολιών (απαιτούμενος χρόνος για τη συνεργασία με άλλες εμπλεκόμενες Υπηρεσίες και τη συγκέντρωση των απαραίτητων στοιχείων από την Αστυνομία, το Μηχανολογικό κλπ), το διάστημα αυτό γίνεται πολύ μεγαλύτερο.  
Αναλυτικότερα, η προβλεπόμενη διαδικασία είναι η ακόλουθη. Μετά τον εντοπισμό και την επικόλληση της ειδικής σήμανσης σε εμφανές σημείο του οχήματος, σε διάστημα 15 ημερών, η αρμόδια Υπηρεσία υποχρεούται να ενημερώσει την Ασφάλεια για τη διενέργεια έρευνας προς εξακρίβωση περιπτώσεων κλοπής, υπεξαίρεσης, κατάσχεσης ή εμπλοκής σε εγκληματική πράξη. Αν πρόκειται για οχήματα με πινακίδες, υποχρεούται επιπλέον να αναζητήσει μέσω του αρχείου του Υπουργείου Μεταφορών τα στοιχεία ταυτότητας των ιδιοκτητών και να τους ενημερώσει, όπως και την αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομικών. Σε 45 ή 90 μέρες (ανάλογα με το πού είναι σταθμευμένο το όχημα) από την ειδική σήμανση των οχημάτων, εάν δεν γίνει η απομάκρυνσή τους από τους ιδιοκτήτες, τα οχήματα περιέρχονται στην κατοχή του Δήμου, απομακρύνονται με γερανό και μετακινούνται στις εγκαταστάσεις του εναλλακτικού συστήματος διαχείρισης, όπου και παραμένουν για 10 μέρες από τη μέρα μεταφοράς τους, πριν ξεκινήσει η προβλεπόμενη για τα Ο.Τ.Κ.Ζ. (Οχήματα Τέλους Κύκλου Ζωής) διαδικασία για την επεξεργασία, αξιοποίηση, τεμαχισμό και διάθεσή τους. 
Πέραν των απαιτούμενων διοικητικών διαδικασιών, επιπλέον παράγοντες, μες το 2013, προκάλεσαν περαιτέρω καθυστέρηση στη διαδικασία απόσυρσης εγκαταλειμμένων οχημάτων. Καταρχάς, το πρώτο τρίμηνο του έτους, δεν ήταν δυνατό να κινηθεί η σχετική διαδικασία, λόγω του απαιτούμενου διαστήματος για την ολοκλήρωση των διαδικασιών ενεργοποίησης του προϋπολογισμού του Δήμου, τη διενέργεια σχετικού διαγωνισμού και την υπογραφή σύμβασης με τον ανάδοχο ιδιώτη – εκπρόσωπο εγκεκριμένου συστήματος εναλλακτικής διαχείρισης Ο.Τ.Κ.Ζ.. Τη διεκπεραίωση της διαδικασίας από πλευράς Δήμου είχαν, στο παρελθόν, οι εξής Υπηρεσίες: η Δημοτική Αστυνομία είχε την αρμοδιότητα διεκπεραίωσης των διοικητικών διαδικασιών, ενώ η Καθαριότητα είχε την αρμοδιότητα υλοποίησης της απόσυρσης, σε συνεργασία με τον ανάδοχο. Μετά την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας και παρά το γεγονός ότι οι αρμοδιότητές της μεταβιβάστηκαν στην ΕΛ.ΑΣ., ο Δήμος, με δεδομένη τη βούληση της Δημοτικής Αρχής για την, όσο το δυνατό, αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των ζητημάτων που επιβαρύνουν την καθημερινότητα των δημοτών, αποφάσισε την παράλληλη άσκηση από υπαλλήλους του κάποιων από τις αρμοδιότητες που πλέον θα ασκούνται από την ΕΛ.ΑΣ., μεταξύ αυτών και της αρμοδιότητας για την περισυλλογή και απομάκρυνση των εγκαταλειμμένων οχημάτων, την οποία ανέλαβε εξ ολοκλήρου η Δ/νση Καθαριότητας και Ανακύκλωσης, παρά το περιορισμένο και συνεχώς μειούμενο προσωπικό της. Πρόσφατα, εγκρίθηκε η σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και εκδόθηκε η απόφαση Δημάρχου για τον ορισμό των υπαλλήλων που θα ασκούν τη συγκεκριμένη αρμοδιότητα, ώστε να μπορεί πλέον η Υπηρεσία Καθαριότητας να αναλάβει νομίμως εξ ολοκλήρου τη συγκεκριμένη αρμοδιότητα. 
Στο ενδιάμεσο διάστημα και μέχρι την ολοκλήρωση των παραπάνω διαδικασιών, η Υπηρεσία, και ειδικότερα το Τμήμα Καθαρισμού Κοινόχρηστων Χώρων και Ειδικών Συνεργείων, προέβη στον έλεγχο, την εκκαθάριση και την επικαιροποίηση των καταλόγων καταγραφής των εντοπισμένων εγκαταλειμμένων οχημάτων, που αφορούν στα έτη 2011, 2012, 2013, με την επιθεώρηση όλων των αρχικών σημείων εντοπισμού των οχημάτων και τη λήψη σχετικών  φωτογραφιών. Έτσι, με βάση τα πρόσφατα στοιχεία της Υπηρεσίας και πέραν των 40 οχημάτων που έχουν ήδη αποσυρθεί φέτος και των 12 για τα οποία ξεκίνησε σήμερα η διαδικασία απομάκρυνσής τους, έχουν επιπλέον εντοπιστεί και δρομολογείται η απόσυρση 62 ακόμη, με την επικόλληση της ειδικής σήμανσης που ξεκίνησε σήμερα (Δευτέρα).  
Δυστυχώς, σε αρκετές περιπτώσεις, παρατηρείται, μετά την επικόλληση του ειδικού σήματος από την Υπηρεσία, μετακίνηση των οχημάτων από τους ιδιοκτήτες τους σε άλλες οδούς, με αποτέλεσμα να προκαλείται καθυστέρηση στη διαδικασία απόσυρσης, μέχρι τον επανεντοπισμό των συγκεκριμένων οχημάτων και, πολλές φορές, επανάληψη του διοικητικού μέρους της διαδικασίας. Εξάλλου, αρκετές φορές, σημειώθηκαν περιστατικά προπηλακισμών προς τους αρμόδιους υπαλλήλους από ιδιοκτήτες που αντιδρούν στην απόσυρση των οχημάτων τους, μέχρι του σημείου να έχει κληθεί ακόμη και η ΕΛ.ΑΣ. για τη συνδρομή της στον τερματισμό τέτοιων επεισοδίων, παρά το γεγονός ότι η Υπηρεσία, ενώ έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία και επίκειται η απόσυρση των οχημάτων και δεν έχει την υποχρέωση, παρέχει επιπλέον χρονικό περιθώριο λίγων ημερών, προκειμένου οι ιδιοκτήτες να τα μετακινήσουν σε ιδιωτικό χώρο, εφόσον το ζητήσουν.   
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω και προκειμένου να επισπευστεί η διαδικασία και να μην παρεμποδίζεται η Υπηρεσία στο έργο της, καθώς, λόγω του περιορισμένου προσωπικού, η απόσυρση των εγκαταλειμμένων οχημάτων γίνεται σε βάρος άλλων κύριων δραστηριοτήτων της, επισημαίνεται ότι: 
1. πλέον, εφόσον εντοπιστούν οχήματα με ειδική σήμανση να έχουν μετακινηθεί παρανόμως σε άλλη θέση, θα αποσύρονται άμεσα ως ρίποι, χωρίς καμία επιπλέον διαδικασία και ενημέρωση των ιδιοκτητών τους. 
2. Εάν κάποιος ιδιοκτήτης επιθυμεί, για συναισθηματικούς ή άλλους λόγους, να κρατήσει το όχημά του, χωρίς να το κινεί, σε ιδιωτικό χώρο ιδιοκτησίας του ή ιδιοκτησίας τρίτου, υποχρεούται να κοινοποιεί στην Υπηρεσία του Δήμου τη σχετική δήλωση που οφείλει να έχει υποβάλει στην αρμόδια ΔΟΥ, όπου θα πρέπει να αναφέρεται το σημείο αποθήκευσης του οχήματος, καθώς και τα στοιχεία του ιδιοκτήτη του χώρου, με τη σχετική συγκατάθεση, εφόσον πρόκειται για άλλο πρόσωπο, πέραν του ιδιοκτήτη του οχήματος.
Παρακαλούνται οι δημότες για καταγγελίες περί εγκαταλειμμένων οχημάτων να επικοινωνούν με το Τμήμα Καθαρισμού Κοινόχρηστων Χώρων και Ειδικών Συνεργείων της Διεύθυνσης Καθαριότητας και Ανακύκλωσης (Προϊστάμενος, κ. Απόστολος Ταμπακόπουλος, τηλ. επικοιν.: 24210 80959 – ηλεκτρονική διεύθυνση: dkathar@volos-city.gr) ή με το Γραφείο Διοικητικής Βοήθειας και Επικοινωνίας των Πολιτών με το Δήμο, τηλ. 24213 15242 ή να υποβάλλουν το αίτημά τους ηλεκτρονικά στο portal του Δήμου Βόλου.


Δεν υπάρχουν σχόλια: