Τις σοβαρές επιπτώσεις που θα έχει για το λιμάνι του
Βόλου και συνολικά για το μέλλον της πόλης τυχόν αποδοχή και υλοποίηση του
σχεδίου «Ποσειδών», όπως αυτό είδε το φως της δημοσιότητας, αναλύει ο Δήμαρχος Βόλου κ.
Πάνος Σκοτινιώτης σε επιστολή του προς τον Υπουργό Ναυτιλίας
και Αιγαίου κ. Κωνσταντίνο Μουσουρούλη, ζητώντας να αναλάβει πρωτοβουλίες
ώστε να αποτραπεί μια εξαιρετικά αρνητική εξέλιξη για την πόλη. Ο κ. Σκοτινιώτης εκφράζει την πεποίθηση
ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και η κυβέρνηση
συνολικά δεν θα υιοθετήσουν τις επιλογές αυτές, ενώ καθιστά απολύτως σαφές ότι μια
τέτοια ζοφερή προοπτική για το λιμάνι του Βόλου δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτή
και οι αντιδράσεις θα είναι έντονες.
Η
επιστολή κοινοποιείται στους βουλευτές του Νομού Μαγνησίας, στον Γενικό
Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής κ. Κ.Μουτζούρη, στον Περιφερειάρχη
Θεσσαλίας, στο Δ.Σ. της ΟΛΒ Α.Ε., στους επικεφαλής των μειοψηφιών του
Περιφερειακού Συμβουλίου, στον Πρόεδρο και τους επικεφαλής μειοψηφιών του
Δημοτικού Συμβουλίου Βόλου, καθώς και σε όλους τους τοπικούς φορείς που
συμμετέχουν στη Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης.
Επιδίωξη
της Δημοτικής Αρχής Βόλου, που αντέδρασε αμέσως μόλις είδαν το φως της
δημοσιότητας στοιχεία του σχεδίου «Ποσειδών», είναι το θέμα του λιμανιού να
γίνει υπόθεση όλης της πόλης και των θεσμικών της φορέων, οι οποίοι θα πρέπει
να πάρουν σαφή θέση και να συντονίσουν
τα βήματά τους το επόμενο διάστημα.
Μάλιστα,
στην επιστολή του προς τον Υπουργό Ναυτιλίας, ο κ. Σκοτινιώτης προτείνει να
διοργανωθεί υπό την προεδρία του κ. Μουσουρούλη, το συντομότερο δυνατό, είτε
στην Αθήνα είτε στο Βόλο, σύσκεψη με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων
θεσμικών εκπροσώπων, προκειμένου να
συζητηθεί το σύνολο των θεμάτων που αφορούν τον χαρακτήρα, τη λειτουργία και
την ανάπτυξη του λιμένα του Βόλου.
Όπως
χαρακτηριστικά σημειώνει «η προοπτική που επιφυλάσσεται στο λιμάνι του Βόλου με
το σχέδιο «Ποσειδών», με βάση τα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας,
βρίσκεται στον αντίποδα των θέσεων που με καθολική συναίνεση έχει διαμορφώσει η
πόλη μας. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και ως κυβέρνηση συνολικά, δεν θα υιοθετήσετε τις επιλογές αυτές.
Οφείλουμε, σε κάθε περίπτωση, να καταστήσουμε απολύτως σαφές ότι μια τέτοια
ζοφερή προοπτική για το λιμάνι μας δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτή και οι
αντιδράσεις θα είναι έντονες. Θα πρέπει,
άλλωστε, να λάβετε υπόψη ότι το λιμάνι του Βόλου βρίσκεται εντός του αστικού
ιστού της πόλης και επομένως είναι αδιανόητο να επιλέγεται ως βασική
δραστηριότητα η διακίνηση χύδην φορτίων. Επίσης, ότι για τη διακίνηση χύδην
φορτίων χρειάζεται μεγάλη έκταση, την οποία δεν διαθέτει το λιμάνι του Βόλου
που ήδη ασφυκτιά. Στο σημείο αυτό θέλουμε να σημειώσουμε ότι οι πρόσφατες
εξελίξεις, με αφορμή την διακίνηση ραδιενεργών αποβλήτων μέσω του Λιμένα Βόλου,
έχουν προκαλέσει ανησυχία στην τοπική κοινωνία και για το λόγο αυτό έχει τεθεί
με έμφαση το μείζον θέμα της διακίνησης
επικίνδυνων αποβλήτων ή ανάλογων φορτίων, δια και μέσω του Λιμένα Βόλου, ειδικά
μάλιστα όταν και η απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΚΥΑ 199737/31.5.2011)
δεν ρυθμίζει ειδικώς τέτοια θέματα».
Για μία
ακόμη φορά ο κ. Σκοτινιώτης τονίζει ότι το λιμάνι του Βόλου αποτελεί
αναπόσπαστο τμήμα της πόλης και ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα της ευρύτερης
περιοχής. Με αυτό το πρίσμα, η Δημοτική Αρχή υποστηρίζει σταθερά την ανάγκη να
βελτιώνεται συνεχώς η συνέργια των λιμενικών δραστηριοτήτων με τις λειτουργίες
της πόλης, ώστε να μεγιστοποιούνται τα οφέλη για τους πολίτες και την τοπική
και εθνική οικονομία.
«Όπως
είναι γνωστό», επισημαίνει ο Δήμαρχος, «το λιμάνι του Βόλου λειτουργεί τόσο ως
επιβατικό-τουριστικό όσο και ως εμπορικό. Θέση και στόχος μας, όπως έχει
σταθερά εκφραστεί με ομόφωνες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, είναι η
διασφάλιση του μικτού χαρακτήρα του λιμανιού, με ταυτόχρονη ενίσχυση του
τουριστικών δραστηριοτήτων του, δεδομένου ότι ο τουρισμός, και
ιδιαίτερα ο θαλάσσιος τουρισμός, αποτελεί τη μόνη δυναμική προοπτική για την
αναθέρμανση της τοπικής οικονομίας και τη δημιουργία νέων, υγιών θέσεων
εργασίας».
Το μέσον
για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός είναι η μεταφορά από τον 1ο στον 3ο
προβλήτα της δραστηριότητας διακίνησης σκραπ και γενικότερα χύδην φορτίων. Η
μεταφορά της διακίνησης του σκραπ μπορεί να γίνει άμεσα, ενώ η μεταφορά
συνολικά των χύδην φορτίων (δημητριακών κλπ.) απαιτεί περιορισμένο σχετικά
κόστος, αφού αυτό που χρειάζεται είναι μικρή επέκταση του υπάρχοντος
κρηπιδώματος κατά τα 50-80 μέτρα ώστε να υπάρχει η δυνατότητα ταυτόχρονου
ελλιμενισμού δύο πλοίων, καθώς και εγκατάσταση κάποιου εξοπλισμού που έχει περιορισμένο
κόστος.
Με τη
μεταφορά αυτή:
α/
Απελευθερώνεται ο 1ος προβλήτας (σιλό) και αποδίδεται σε ήπιες
χρήσεις, κυρίως στην ακτοπλοΐα, αμβλύνοντας ταυτόχρονα και το σοβαρό
κυκλοφοριακό πρόβλημα που δημιουργείται στον κέντρο της πόλης ιδιαίτερα κατά
τους καλοκαιρινούς μήνες.
β/
Δίνεται η δυνατότητα να δημιουργηθεί μαρίνα τουριστικών σκαφών μεταξύ του κεντρικού προβλήτα και του 1ου
προβλήτα του λιμανιού. Η κατασκευή μαρίνας τουριστικών σκαφών αποτελεί βασική
αναπτυξιακή υποδομή στο πλαίσιο της πολιτικής μας για ανάπτυξη των ειδικών
μορφών τουρισμού.
γ/ Μεταφέρεται
ο ελλιμενισμός κρουαζιεροπλοίων στον κεντρικό προβλήτα και με τον τρόπο αυτό
αξιοποιείται το τέρμιναλ του λιμένα, για το οποίο δαπανήθηκαν εκατομμύρια ευρώ.
Για να γίνει αυτό, απαιτείται επιπλέον η κατασκευή πρόσθετων ναυδέτων, όπως
προβλέπει το Μaster Ρlan του λιμένα.
δ/ Επιτυγχάνεται σοβαρή περιβαλλοντική
αναβάθμιση, όχι μόνο της πολύπαθης συνοικίας του Παλαιού Λιμεναρχείου αλλά και συνολικά της πόλης, όπως επίσης και αναπτυξιακή
αναβάθμιση, αφού ενθαρρύνονται δραστηριότητες με δυναμική αναπτυξιακή
προοπτική.
Κατόπιν
αυτών, ο Δήμαρχος Βόλου ενημερώνει τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου για τα τρία
θέματα που θα πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστούν. Ήτοι:
1. Να γίνουν,
επιτέλους, άμεσα και χωρίς τα προσχήματα που διαρκώς προβάλλονται από τη
Διοίκηση της ΟΛΒ Α.Ε., οι αναγκαίες τροποποιήσεις στο προτεινόμενο Γενικό
Προγραμματικό Σχέδιο (Μaster Ρlan) Λιμένα Βόλου, με βάση όσα επιγραμματικά έχουμε πιο πάνω αναφέρει. Το
Μaster Ρlan να εγκριθεί γρήγορα από την ΕΣΑΛ, την οποία εποπτεύετε, και να τεθεί
σε εφαρμογή, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των απαραίτητων έργων,
ώστε να αποφευχθούν παράλληλοι σχεδιασμοί που ενδεχομένως θα το καταστήσουν
μελέτη χωρίς αντίκρισμα. Δεν μπορεί να γίνει οποιαδήποτε συζήτηση για
ιδιωτικοποίηση δραστηριοτήτων του λιμανιού πριν από την έγκριση του Μaster Ρlan, ώστε να είναι απολύτως
διασφαλισμένα ο χαρακτήρας του και οι προβλεπόμενες χρήσεις.
2. Να
υλοποιηθεί χωρίς άλλη καθυστέρηση η πιο πάνω απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών
Όρων του λιμένα και να μη μετατίθεται η εφαρμογή της από χρόνο σε χρόνο.
3. Να
λυθεί άμεσα το θέμα της παραχώρησης στο Δήμο Βόλου της χερσαίας ζώνης του λιμένα,
στην οποία το λιμάνι ούτε ασκεί ούτε και πρόκειται να ασκήσει ποτέ οποιαδήποτε
δραστηριότητα, με οποιοδήποτε καθεστώς κι αν λειτουργήσει. Η παραχώρηση αυτή
αποκτά επείγοντα χαρακτήρα, ιδιαίτερα ενόψει του ενδεχόμενου ιδιωτικοποίησης
κάποιων δραστηριοτήτων του λιμανιού, καθώς στη ζώνη αυτή περιλαμβάνονται ζωτικά
τμήματα της πόλης, όπως ο πεζόδρομος της παραλίας, το πάρκο του Αγίου
Κωνσταντίνου, το πάρκο του Αναύρου, η παραλία της Αγριάς κ.λ.π. Παράλληλα, να
λήξει το θέμα της παραχώρησης των τριών
διατηρητέων κτιρίων των παλαιών αποθηκών του Τελωνείου, τις οποίες ο Δήμος
σκοπεύει να αξιοποιήσει για πολιτιστικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες, σε
συνδυασμό και με τη διαμόρφωση της πλατείας Τελωνείου και την επέκταση του
δικτύου ποδηλατοδρόμων στο δυτικό παραλιακό μέτωπο, έργα που ήδη υλοποιούνται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου