Σε δημόσια διαβούλευση τίθεται από αύριο η πρόταση της ομάδας εργασίας του Δήμου Βόλου για την λειτουργία του υφιστάμενου δικτύου ποδηλατοδρόμων στο κέντρο της πόλης. Ως γνωστόν η συγκεκριμένη ομάδα εργασίας συστήθηκε με απόφαση του Δημάρχου Βόλου κ. Πάνου Σκοτινιώτη, σε συνέχεια αντίστοιχης απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία ενέκρινε το πρωτόκολλο οριστικής παραλαβής του έργου.
Σύμφωνα με την απόφαση αυτή απαιτούνταν επεξεργασμένες προτάσεις για να καταστεί το δίκτυο λειτουργικό και ασφαλές και ταυτόχρονα η ακριβής κοστολόγησή τους. Η πλήρης εισήγηση της ομάδας εργασίας βρίσκεται αναρτημένη στη ηλεκτρονική σελίδα της Πολεοδομίας Δήμου Βόλου www.epoleodomia.volos.gr και θα παραμείνει έως τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στην οποία θα ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις. Επίσης θα παρουσιαστεί στην Επιτροπή Βιώσιμης Κινητικότητας για γνωμοδότηση αύριο Τετάρτη 13 Ιουνίου 2012, όπου θα έχουν τη δυνατότητα όλοι οι σχετικοί φορείς να διατυπώσουν τις απόψεις τους. Παράλληλα θα γίνει ενημέρωση των δημοτικών παρατάξεων και άλλων εμπλεκόμενων φορέων.
Σε κοινή τους δήλωση οι Αντιδήμαρχοι Τεχνικών Υπηρεσιών και Πολεοδομίας κ.κ. Φώτης Λαμπρινίδης, και Νίκος Μόσχος υπογραμμίζουν την αναγκαιότητα μέσα από μια ουσιαστική διαβούλευση οι ποδηλατόδρομοι να «υιοθετηθούν» από την τοπική κοινωνία και να αποτελέσουν αναπόσπαστο στοιχείο της κυκλοφορίας και την καθημερινής λειτουργίας της πόλης.
Η ομάδα εργασίας μελέτησε:
- τον φάκελο του έργου,
- το πρωτόκολλο της επιτροπής οριστικής παραλαβής του έργου,
- την αρχική μελέτη,
- την υπάρχουσα βιβλιογραφία,
- τις κείμενες νομοθετικές διατάξεις και τις οδηγίες σχετικά με ποδηλατοδρόμους,
- τις αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων των πρώην και νυν Δήμου Βόλου,
- τις σχετικές αδειοδοτήσεις.
Στη συνέχεια και παράλληλα με τη μελέτη των σχετικών φακέλων, ξεκίνησε την υλοποίηση προγράμματος επιτόπιων αυτοψιών και φωτογραφικής τεκμηρίωσης σε όλα τα τμήματα του δικτύου, τόσο σε αυτά που κατασκευάστηκαν, όσο και σε εκείνα που προέβλεπε η αρχική μελέτη να κατασκευαστούν αλλά δεν συμπεριλήφθησαν στο τελικό φυσικό αντικείμενο του έργου.
Η σύνθεση της ομάδας εργασίας είναι τετραμελής και αποτελείται από δύο στελέχη της Τεχνικής Υπηρεσίας και δύο του Τμήματος Κυκλοφοριακού Σχεδιασμού της Διεύθυνσης Πολεοδομίας, η δε βασική της φιλοσοφία εκφράζεται από τα εξής:
Πέρα από επιμέρους παρατηρήσεις το «Δίκτυο Ποδηλατοδρόμων» αποτελεί μία σημαντική κατάκτηση υπέρ της ήπιας κυκλοφορίας και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να απαξιωθεί ένα έργο που μπορεί να έχει ουσιαστική συμβολή στην αειφόρο ανάπτυξη του Πολεοδομικού συγκροτήματος της πόλης του Βόλου. Διάφοροι λόγοι οι οποίοι κατά κόρον αναλύθηκαν στο παρελθόν από την τοπική κοινωνία αλλά και η σημερινή εικόνα του έργου, επιτάσσουν την υλοποίηση συγκροτημένων και καλά σχεδιασμένων παρεμβάσεων ώστε το δίκτυο ποδηλατοδρόμων να ενσωματωθεί πλήρως στα νέα κυκλοφοριακά δεδομένα. Οι παρεμβάσεις αυτές πρέπει απαραιτήτως να συνοδεύονται από ένα πρόγραμμα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού, των πεζών, των εποχουμένων και των πολιτών ευρύτερα. Οι προτάσεις και τα μέτρα ιεραρχούνται σε βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα ανάλογα και με τις οικονομικές δυνατότητες του Δήμου, διακρίνονται δε σε κυκλοφοριακά και κατασκευαστικά.
Βασική πρόταση της ομάδας εργασίας είναι η μονοδρόμηση των ποδηλατοδρόμων με κατεύθυνση όμοια με αυτή των οδών στις οποίες είναι κατασκευασμένοι ή πρόκειται να κατασκευαστούν. Η επιλογή αυτή, που γίνεται έχοντας ως προτεραιότητα την ασφάλεια, αντιμετωπίζει α) το πρόβλημα πλάτους σε όσους ποδηλατοδρόμους αυτό είναι περιορισμένο, καθώς και β) την αντίστοιχη έλλειψη ικανού εναπομείναντος πλάτους οδού σε όσες κατασκευάστηκε δίκτυο ή πρόκειται να κατασκευαστεί. Για μονόδρομη κίνηση ποδηλάτων το καθαρό πλάτος ποδηλατοδρόμου που απαιτείται πρέπει να είναι μεγαλύτερο ή ίσο του 1,00 μ. Επιλύονται με αυτό τον τρόπο και ειδικότερα θέματα όπως οι αμφίπλευρες προσεγγίσεις ποδηλατιστών στις διασταυρώσεις και η «καθρεπτική» σήμανση. Μέχρι να εκπονηθεί μελέτη και γίνει η κατασκευή νέων ποδηλατόδρομων για την αντίθετης φοράς κίνηση των ποδηλάτων, προτείνεται να λειτουργήσουν κάποιες παρακείμενες οδοί ως δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας με χαμηλό όριο ταχύτητας και ταυτόχρονη κίνηση ποδηλάτων και οχημάτων, όπως εξάλλου ισχύει σε ορισμένες περιπτώσεις σήμερα.
Επίσης προτείνεται η αλλαγή του τρόπου κατασκευής του διαχωριστικού κυκλοφορίας των ποδηλάτων από τα υπόλοιπα οχήματα στα τμήματα του δικτύου που δεν έχουν κατασκευαστεί. Έτσι αντί για το στηθαίο σκυροδέματος προτείνεται να κατασκευαστεί το διαχωριστικό από ελαφρύ υλικό ή «μάτια γάτας» σε συνδυασμό με κατάλληλη διαγράμμιση. Η κατασκευή της επέκτασης του δικτύου ποδηλατοδρόμων από το Τελωνείο προς τις Αλυκές παρέχει τη σχετική εμπειρία.
Οι παραπάνω προτάσεις εναρμονίζονται και εντάσσονται στις γενικότερες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις οι οποίες ισχύουν στο κέντρο της πόλης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου