Μεγάλη έκθεση έργων του γνωστού ζωγράφου της λεγόμενης «Γενιάς του 30» Αγήνορα Αστεριάδη θα εγκαινιαστεί την Παρασκευή 18 Μαΐου 2012, στις 8.30μμ. στο Κέντρο Τέχνης Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο, ανήμερα του παγκόσμιου εορτασμού της Ημέρας των Μουσείων, ενταγμένη στο τριμηνιαίο πρόγραμμα εκδηλώσεων της «Καλλιτεχνικής Άνοιξης» που διοργανώνει η Διεύθυνση Πολιτισμού του Δημοτικού Οργανισμού ΔΟΕΠΑΠ-ΔΗΠΕΘΕ του Δήμου Βόλου. Την έκθεση θα παρουσιάσει ο καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου Αθηνών Μανόλης Βλάχος.
Ο Αστεριάδης υπήρξε από εκείνους τους γνωστούς Έλληνες καλλιτέχνες που συνέδεσαν το όνομά τους με τη λαμπρή εποχή της καλλιτεχνικής έκρηξης στον Μεσοπόλεμο στην πόλη του Βόλου. Η διοργάνωση 3 ατομικών εκθέσεών του και η συμμετοχή του σε πολλές ομαδικές κατά τις δεκαετίες του ’20 και του ’30 και μάλιστα η συμμετοχή του στην Α΄Πανθεσσαλική έκθεση που έγινε στο Βόλο το 1922, αλλά και στη συνέχεια στη δεκαετία του ’50, η σύνδεσή του με βαθιά φιλία με τον αείμνηστο λαογράφο Κίτσο Μακρή, ο μεγάλος αριθμός έργων του εμπνευσμένων ή απευθείας κυρίως ζωγραφισμένων σε γωνιές του Πηλίου, φανερώνουν τον ιδιαίτερο δεσμό που είχε ο ζωγράφος με το Βόλο και την ευρύτερη περιοχή.
Στο Νέο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς πραγματοποιήθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία το περασμένο Φθινόπωρο έκθεση του Α.Αστεριάδη, μια μεγάλη παραγωγή μετά από πολλά χρόνια που επανέφερε στο ελληνικό φιλότεχνο κοινό την παραδοσιακή και νεωτερική αξία της δημιουργίας του, με έργα διαχρονικά της δημιουργικής πορείας του ζωγράφου, που υπήρξε από τους κυριότερους εκφραστές της ελληνικότητας.
Λόγω της σύνδεσης του ζωγράφου με το Βόλο, έγινε κατά τη διάρκεια της έκθεσης συνάντηση στο χώρο της με μέλη της οικογένειας Αστεριάδη, που διέθεσαν τον κύριο κορμό των έργων, με εκδηλωμένο ενδιαφέρον εκατέρωθεν, και από το Δήμο αλλά και από την οικογένεια, για την μεταφορά της έκθεσης και στο Βόλο. Επειδή αυτό δεν ήταν εφικτό κατά τη διάρκεια του χειμώνα, συμφωνήθηκε η πραγματοποίησή της με μια νέα επιλογή έργων της οικογένειας Αστεριάδη αλλά και έργων από τη Δημοτική Συλλογή Βόλου, το Μουσείο Δάμτσα και από ιδιωτικές συλλογές της πόλης.
Ο Δήμαρχος Βόλου κ. Πάνος Σκοτινιώτης αναφέρει μεταξύ άλλων στο έντυπο της έκθεσης: «Ο Αγήνωρ Αστεριάδης, σημαντικός εκπρόσωπος της λεγόμενης «Γενιάς του ’30», είναι ένας από τους μεγάλους Έλληνες καλλιτέχνες που διαμόρφωσαν το σημερινό πρόσωπο της ελληνικής τέχνης. Τέκνο της Λάρισας, όπου γεννήθηκε και της Αθήνας, όπου έζησε, ο Αστεριάδης διαμόρφωσε το δικό του προσωπικό τρόπο έκφρασης, με έργο ευπρόσιτο και ελκυστικό που τον κατέστησε ιδιαίτερα δημοφιλή. Το σύνολο της δημιουργίας του αποτελεί έναν ύμνο της ελληνικής υπαίθρου. Για το Δήμο Βόλου ήρθε το πλήρωμα του χρόνου να τιμήσει τον κορυφαίο αυτό καλλιτέχνη με μια αναδρομική έκθεση, συνδυάζοντας την με τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Μουσείων. Μια έκθεση-αφιέρωμα στον αξιόλογο καλλιτέχνη για την αυθεντικότητα της τέχνης του, αλλά και για την ιδιαίτερη σχέση που τον συνέδεε με την περιοχή μας».
Ο καθηγητής Μ.Βλάχος μεταξύ άλλων σημειώνει: «Καλλιτέχνης πολυσχιδής, με ίση δεξιότητα στη ζωγραφική, την αγιογραφία, τη χαρακτική και τις ποικίλες εκφάνσεις της διακοσμητικής, μέλος των Ομάδων «Τέχνη» και «Στάθμη», στην ίδρυση και συγκρότηση των οποίων συνέβαλε, ο Αγήνωρ Αστεριάδης εκπροσωπεί ιδιοφυώς τη Γενιά του ’30. …Η δημιουργία των καλλιτεχνών της περιόδου, υπό την επίδραση των ευρωπαϊκών κινημάτων τέχνης του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα, συνισταμένη πολλών τάσεων και θέσεων, αποτελεί ένα σημαντικό σύνολο, με το οποίο η ελληνική τέχνη βαδίζει προς τα μέσα του 20ού αιώνα».
Ο Α.Αστεριάδης γεννήθηκε στη γειτονική Λάρισα το 1898 και μετά τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής στη Λάρισα και στην Αθήνα εισάγεται στη Σχολή Καλών Τεχνών το 1915 και έχει καθηγητές του τους μεγάλους ζωγράφους Γ.Ροιλό, Σπ.Βικάτο, Π.Μαθιόπουλο, Γ.Ιακωβίδη και Νικόλαο Λύτρα. Σχετίζεται με στενή φιλία με πολύ γνωστούς στη συνέχεια ζωγράφους, όπως ο Σπ.Βασιλείου, Μ.Βιτσώρης αλλά και μεγαλύτερους σε ηλικία, όπως ο Κ.Μαλέας και ο θεσσαλός Δ.Γιολδάσης με τον οποίο διατηρούσε κοινό εργαστήριο στην Πλάκα. Το 1923 κάνει την πρώτη ατομική έκθεση στην Αθήνα και γίνεται μέλος ου «Συνδέσμου Ελλήνων Καλλιτεχνών». Διορίζεται στην εκπαίδευση και μετά τον πρώτο διορισμό στα Γρεβενά θα παραδίδει μαθήματα συνεχώς σε γνωστά , πρότυπα σχολεία της Αθήνας και του Πειραιά και από το 1959 θα διδάξει σχέδιο στο περίφημο Αθηναϊκό Τεχνολογικό Ινστιτούτο των Σχολών Δοξιάδη. Το 1930 πρωτοστατεί στην ίδρυση της «Ομάδος Τέχνη», που συνέβαλε με τα μέλη της τα μέγιστα στη διαμόρφωση της νεωτερικής ζωγραφικής στην Ελλάδα. Το 1934 με το έργο του «Πήλιο» εκπροσωπεί την Ελλάδα στη Μπιενάλε της Βενετίας.
Ασχολείται ακατάπαυστα με την εικονογράφηση βιβλίων, ιδιαίτερα εκπαιδευτικών εγχειριδίων του ΟΕΣΒ, φιλοτεχνεί ιστορημένα χειρόγραφα , διακοσμεί κεραμοπλαστικά αντικείμενα εργαστηρίων στο Μαρούσι, αγιογραφεί πολλές εκκλησίες στην Αθήνα, Λάρισα, άλλες πόλεις Ελλάδας και εξωτερικού και το 1952 αγιογραφεί και την Πλατυτέρα της Μητρόπολης του Αγίου Νικολάου στην πόλη μας. Η γενική αναγνώριση του έργου του και της προσφοράς του έρχεται μέσα από την τιμητική συμμετοχή σε διάφορες θεσμικές επιτροπές.
Διοργάνωσε πολλές ατομικές εκθέσεις στη Λάρισα, Αθήνα, Θεσσαλονίκη και στο Βόλο, στις αίθουσες του ξενοδοχείου «Ακταίον»(1923), Τσουκάτου(1925) και του Ελληνικού Ωδείου(1938). Επίσης συμμετείχε σε πολλές ομαδικές στην Ελλάδα και σε παρουσιάσεις της ελληνικής τέχνης σε πολλές πόλεις του εξωτερικού. Το Σεπτέμβριο 1976 οργανώθηκε η μεγάλη αναδρομική έκθεση έργων του στην Εθνική Πινακοθήκη και ακολούθησαν και άλλες αναδρομικές μετά το θάνατό του στη Λάρισα, Αθήνα και Πάτρα.
Ο Α.Αστεριάδης, άνθρωπος ευγενικός, εξαιρετικά σεμνός και ταπεινός, δούλεψε «μετά φόβου Θεού» και πέθανε το 1977. Έργα του βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη, στις Δημοτικές Πινακοθήκες Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Λάρισας, Βόλου, σε Συλλογές Τραπεζών, Πανεπιστημίων, στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο, στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Ν.Υόρκης και Βελιγραδίου, σε πολλές ιδιωτικές συλλογές και στο Μουσείο Α.Κ.Δάμτσα του Δήμου Βόλου.
Στην έκθεση θα εκτεθούν 60 και πλέον έργα ζωγραφικής, χαρακτικής, αγιογραφίας, σχέδια και δείγματα κάθε δημιουργικής ενασχόλησης του ζωγράφου, ντοκουμέντα και αρχειακό υλικό.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30 Ιουνίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου