Πέμπτη 31 Μαΐου 2012

Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βόλου στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με τον «Οιδίποδα Τύραννο» του Σοφοκλή

Με Οιδίποδα τον Αιμίλιο Χειλάκη και σκηνοθέτη τον Τσέζαρις Γκραουζίνις, το Δη.Πε.Θε. Βόλου σε συμπαραγωγή με τον πρωταγωνιστή, παρουσιάζουν την παράσταση - έκπληξη του καλοκαιριού, έναν «Οιδίποδα» του οποίου όλοι οι ρόλοι ερμηνεύονται από άντρες. Στους ρόλους Τειρεσία – Ιοκάστης ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης.
Ενταγμένη στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου,  η παράσταση «Οιδίπους Τύραννος» που ανεβαίνει σε συνεργασία του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βόλου με τον Αιμίλιο Χειλάκη, βρίσκεται ήδη στον τρίτο μήνα προετοιμασίας της με στόχο την πανελλήνια πρεμιέρα του Βόλου στις 23 και 24 Ιουνίου και τη φιλοδοξία να κατακτήσει το κοινό της Επιδαύρου στην μεγάλη πρεμιέρα του Φεστιβάλ στις 6 και 7 Ιουλίου 2012.
Εντός των επόμενων ημερών ο θίασος θα μεταβεί στην πόλη του Βόλου για τις γενικές δοκιμές του έργου, ενώ ήδη το ιδιαίτερο σκηνικό συντίθεται από τους τεχνικούς  σύμφωνα με τις οδηγίες του σκηνογράφου Κένι Μακ Λίλαν.
«ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΑΝΝΟΣ»
Την Θήβα ταλαιπωρεί ένας φοβερός λοιμός . Ο χρησμός ορίζει ότι η πόλη θα σωθεί  μόνο αν  τιμωρηθεί ο δολοφόνος του προηγούμενου βασιλιά  Λάιου. Ο  Οιδίπους,  που βασιλεύει τώρα, ζητά να βρεθεί εκείνος που σκότωσε το Λάιο. Ο μάντης Τειρεσίας  κατηγορεί τον Οιδίποδα ότι εκείνος είναι το μίασμα της πόλης. Ο Οιδίποδας εξαγριώνεται υποψιάζεται συνωμοσία εναντίον του.  Στην πορεία αναζήτησης του δολοφόνου αποκαλύπτεται  σταδιακά η αλήθεια, ο ήρωας ανακαλύπτει ποιος πραγματικά είναι. Γιος και φονιάς του βασιλιά Λάιου αλλά και σύζυγος της μητέρας του Ιοκάστης. Ύστερα από την αποκάλυψη της τραγικής και αναπόφευκτης μοίρας η Ιοκάστη απαγχονίζεται. Ο Οιδίπους αυτοτυφλώνεται.
Στα τελευταία λόγια του χορού ο Σοφοκλής γράφει: «…Για ότι πεθαίνει περίμενε τη στερνή του μέρα, προτού το μακαρίσεις…»

Σοφοκλής
Ο Σοφοκλής, δεύτερος από τους μεγάλους τραγικούς ποιητές της Αθήνας της κλασσικής περιόδου, σύγχρονος αλλά νεότερος σε ηλικία από τον Αισχύλο και επίσης σύγχρονος αλλά πρεσβύτερος του Ευριπίδη, γεννήθηκε γύρω στο 497/96 π.Χ. στο δήμο του Κολωνού, στα περίχωρα της Αθήνας, στην οποία και πέθανε το 406 π.Χ. 
Κατά τη διάρκεια της μακράς ζωής του, ο Σοφοκλής γνώρισε απαράμιλλη επιτυχία, κερδίζοντας 24 νίκες σε δραματικούς αγώνες (έναντι 13 του Αισχύλου και 4 του Ευριπίδη) και εισήγαγε σημαντικές καινοτομίες στη θεατρική πρακτική, όπως την αύξηση των υποκριτών και των μελών του χορού και την ανάδειξη της σκηνογραφίας.
Από τα 123 έργα του Σοφοκλή, μόνο επτά τραγωδίες έχουν διασωθεί ακέραιες (Αίας, Αντιγόνη, Τραχίνιαι, Οιδίπους Τύραννος, Ηλέκτρα, Φιλοκτήτης, Οιδίπους επί Κολωνώ), όλα έργα της ωριμότητάς του. Έχουν επίσης βρεθεί 400 περίπου στίχοι ενός σατυρικού δράματος, με τίτλο Ιχνευταί ή Ιχνευταί σάτυροι.

Το έργο
Ο Οιδίποδας Τύραννος (περ. 429 π.Χ.) ανήκει στον Θηβαϊκό κύκλο τραγωδιών του Σοφοκλή, μαζί με τον Οιδίποδα επί Κολωνώ και την Αντιγόνη, τριλογία η οποία είχε κερδίσει το δεύτερο βραβείο στα εν Άστει Διονύσια όταν πρωτοπαρουσιάστηκε. Η πλοκή του είναι ένα αριστούργημα δομής. Ως προς την μορφή του, το έργο αποτελεί το αποκορύφωμα των επιτευγμάτων της κλασσικής ελληνικής τραγωδίας. Ο Αριστοτέλης στην Ποιητική του, το φέρει ως άψογο παράδειγμα δομής και δράσης και στηρίζει πάνω σε αυτό το παράδειγμα το υποδειγματικό θεωρητικό μοντέλο της διατύπωσης του ορισμού και των κανόνων του αρχαίου δράματος.
Όπως αναφέρει ο Jaques Phytilis, 
«Είναι ίσως μοναδικό στη μυθολογική αρχαιότητα το γεγονός ότι ο μύθος του Οιδίποδα εξακολουθεί να διαμορφώνεται και να αναδιαμορφώνεται. […]
Είναι βέβαιο ότι ο μύθος έχει καθολική αξία: σε τελική ανάλυση, οι απαντήσεις που διαθέτει ο άνθρωπος για το μυστήριο της ζωής, για το σκάνδαλο του πόνου και του θανάτου είναι φτωχές, όπως είναι φτωχοί και οι τρόποι που έχει στα χέρια του για να τα περιγράψει όλα αυτά, οι εικόνες για να τα καλύψει.  […]
Καθολικός και άρα σύγχρονος, ο μύθος του Οιδίποδα έχει αυτό το χαρακτηριστικό επειδή, ανοικτά ή φανερά, αναφέρεται στις αλήθειες και στα διλήμματα που δεν παύουν να στοιχειώνουν τη συνείδησή μας.»

Τσέζαρις Γκραουζίνις.
Ο σκηνοθέτης της παράστασης Τσέζαρις Γκραουζίνις με το συγκεκριμένο ανέβασμα θέτει ως βασικό του στόχο το να μιλήσει, να αναδείξει το αναφαίρετο δικαίωμα και την ευκαιρία να παραμείνει ο άνθρωπος περήφανος ακόμα και στην πιο καταστροφική κατάσταση και να αποδεχθεί την όποια κατάρα με αξιοπρέπεια. Με άλλα λόγια, να αποδοθεί τιμή σε έναν άνθρωπο που υποκλίνεται στην τρομερή του μοίρα, χωρίς να ταπεινώνεται.
Σχετικά με τη φόρμα της παράστασης, ο Λιθουανός σκηνοθέτης επέλεξε να ερμηνευθούν οι ρόλοι από άντρες σύμφωνα με το αρχαίο πρότυπο, όμως με τον ομαδικό τρόπο αφήγησης που επιχειρεί, την «αποδόμηση» της κλασικής ερμηνείας του ρόλου του Χορού και την αξιοποίηση των ασκημένων στο Αρχαίο Αττικό λόγο ηθοποιών, προτείνει μία νέα οδό για τη  μεταφορά της αρχαίας τραγωδίας στη σύγχρονη σκηνή.
Ο Λιθουανός σκηνοθέτης, Τσέζαρις Γκραουζίνις  με σπουδές στη Ρωσία και μεγάλη εμπειρία σε έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου σε Ρωσία, Λιθουανία και Γερμανία,  συνεργάζεται με ελληνικούς θιάσους από το 2007 (το πρώτο έργο που παρουσίασε στο ελληνικό κοινό ήταν το «Δάφνις και Χλόη» με θριαμβευτική επιτυχία),  στη συνέχεια του ανατέθηκε από το Ελληνικό Φεστιβάλ η σκηνοθεσία του έργου του Σάμουελ Μπέκετ «Περιμένοντας τον Γκοντό», ακολούθησε η συνεργασία του με το Εθνικό Θέατρο για τον «Ζορμπά», ενώ ανάμεσα σε άλλες δουλειές του,  σκηνοθέτησε για την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου το «Deja vu» και τη σεζόν 2010 -2011 παρουσίασε το μονόλογο «Ντε Σαντ. Στη Ζυστίν…….». 

Συντελεστές :
Μετάφραση
Μίνως Βολανάκης Σκηνοθεσία
Τσέζαρις Γκραουζίνις Σκηνικά – Κοστούμια
Κέννι Μακλίλαν Φωτισμοί
Νίκος Βλασόπουλος Μουσική
Δημήτρης Θεοχάρης Βοηθός σκηνοθέτη
Μάρω Παπαδοπούλου
Θεατρολόγος
Εύα Πρωτοσύγγελου

Παίζουν οι ηθοποιοί:
Αιμίλιος Χειλάκης
Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης

Χρήστος Σαπουντζής
Κώστας Κορωναίος
Αλμπέρτο Φάις
Γιάννης Τσεμπερλίδης
Κώστας Σειραδάκης
Παναγιώτης Εξαρχέας
Ονίκ Κετσογιάν
Γιώργος Παπανδρέου
Τζεφ Μααράουι.
Η παράσταση θα παρουσιαστεί στο Βόλο, στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, στο Ηρώδειο και στα θέατρα  των μεγαλύτερων πόλεων της περιφέρειας της Ελλάδας.
Οι παραστάσεις του έργου στην πόλη του Βόλου θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 23 και την Κυριακή 24 Ιουνίου 2012 στο Δημοτικό Θέατρο Βόλου «Μελίνα Μερκούρη».
Σύμφωνα με την κοινωνική πολιτική του Δήμου Βόλου, το Διοικητικό Συμβούλιο του Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π. – ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. αποφάσισε για τις παραστάσεις που θα πραγματοποιηθούν στην πόλη του Βόλου η τιμή του εισιτηρίου να οριστεί στα 10€ (γενική είσοδος). Η προπώληση των εισιτηρίων θα ξεκινήσει σύντομα από το ταμείο του κινηματογράφου «Αχίλλειον».

Δεν υπάρχουν σχόλια: