Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου 2019

Π.Σκοτινιώτης: «Η πόλη βρίσκεται σε πλήρη άγνοια για το λιμάνι»



Σε παρέμβασή του,  με αφορμή τη χθεσινή ψήφιση από τη Βουλή του νομοσχεδίου, με το οποίο προβλέπεται  η αξιοποίηση, με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, των δέκα (10) μεγάλων περιφερειακών λιμανιών που ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ,  ο τέως δήμαρχος Βόλου, Πάνος Σκοτινιώτης, αναφέρει:
«Ψηφίστηκε χθες από την Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο για το νέο μοντέλο αξιοποίησης των  δέκα (10) μεγάλων περιφερειακών λιμανιών που ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ, μεταξύ αυτών και το λιμάνι του Βόλου. Με βάση τον ψηφισθέντα νόμο, το Ελληνικό Δημόσιο θα προχωρήσει, μέσω διεθνών διαγωνισμών, σε υπο-παραχωρήσεις του δικαιώματος εκμετάλλευσης συγκεκριμένων δραστηριοτήτων και υποδομών του κάθε λιμανιού σε ιδιώτες επενδυτές.
Σύμφωνα με το υφιστάμενο ενωσιακό και εθνικό νομοθετικό πλαίσιο, το ΤΑΙΠΕΔ οφείλει να προσλάβει  εξειδικευμένους συμβούλους, οι οποίοι θα προτείνουν στη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ τη βέλτιστη επιλογή αξιοποίησης για το κάθε λιμάνι, με στόχο να  μεγιστοποιηθεί το τίμημα, να προσελκυστεί  το μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον και να ελαχιστοποιηθούν τυχόν νομικές επιπλοκές. Στη  συνέχεια, βάσει των πορισμάτων των συμβούλων, το ΤΑΙΠΕΔ θα διαβουλευτεί µε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και τη διοίκηση του οικείου Οργανισμού Λιμένος, για τριάντα (30) το πολύ ημέρες, σε σχέση με τις προκρινόμενες προτάσεις,  και τελικά, το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ, ως αποκλειστικός μέτοχος των Οργανισμών Λιμένων, θα  αποφασίσει, κατά περίπτωση, το αντικείμενο της αξιοποίησης, µέσω σύμβασης υπο-παραχώρησης.
Τα ερωτήματα είναι πολλά, όπως:
- Ο διαγωνισμός θα προχωρήσει με βάση τη μελέτη για τα δέκα (10) λιμάνια που είχε αναθέσει το ΤΑΙΠΕΔ σε ανεξάρτητους συμβούλους, η οποία, σύμφωνα με σχετικές ανακοινώσεις, παραδόθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ τον Δεκέμβριο του 2017, ή θα ανατεθούν νέες μελέτες για κάθε λιμάνι ξεχωριστά; Ποιες προτάσεις προέκρινε εκείνη η μελέτη για το λιμάνι του Βόλου; Η Διοίκηση του ΟΛΒ έχει καταθέσει στο ΤΑΙΠΕΔ τις δικές της προτάσεις και παρατηρήσεις, σε σχέση και με την εν λόγω μελέτη, και ποιες είναι οι προτάσεις αυτές;
- Ισχύουν οι δηλώσεις, πριν από έναν χρόνο,  του τέως προέδρου του ΟΛΒ, κ. Θρ. Σταυριδόπουλου,  ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον για το λιμάνι του Βόλου αφορά κυρίως τον τομέα της κρουαζιέρας και των τουριστικών υπηρεσιών όπως η μαρίνα;
- Τι σημαίνουν, πρακτικά, οι προ ημερών δηλώσεις  του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Φ. Κουβέλη, ο οποίος, αναφερόμενος στο λιμάνι του Βόλου, έκανε λόγο, γενικώς και αορίστως, για μικτές χρήσεις;
- Τι θα γίνει με τον προβλήτα 1 (σιλό); Θα προχωρήσει η άμεση μεταφορά των θέσεων φορτοεκφόρτωσης του σκραπ και των χύδην φορτίων από τον προβλήτα 1 στον Προβλήτα 3, όπως προβλέπουν τόσο το  εγκεκριμένο master plan του λιμανιού, όσο και εγκεκριμένοι Περιβαλλοντικοί Όροι, ώστε το λιμάνι και  η πόλη να αποκομίσουν τα πολλαπλά, εξαιρετικά σημαντικά οφέλη, στα οποία επανειλημμένως έχουμε αναφερθεί; 
- Το εγκεκριμένο master plan του λιμανιού δεσμεύει τους υποπαραχωρησιούχους; Θα διασφαλιστεί ο μικτός χαρακτήρας του λιμανιού;
- Τι θα γίνει με τη χερσαία ζώνη του λιμανιού και το πάγιο αίτημα της πόλης για την απόδοση στον Δήμο εκείνων των τμημάτων της, στα οποία ούτε αναπτύσσεται ούτε πρόκειται να αναπτυχθεί κάποια λιμενική δραστηριότητα, ενώ αντίθετα αναπτύσσονται σημαντικές λειτουργίες της πόλης; Τι απέγινε, δύο και πλέον χρόνια μετά, η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, στις 21.10.2016, για την επαναχάραξη της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, που συνοδεύτηκε με τις συνήθεις τυμπανοκρουσίες ότι  βρισκόμαστε πολύ κοντά σε λύση; Με δεδομένη και την εκφρασμένη βούληση της κυβέρνησης, θα προχωρήσει η επαναχάραξη της χερσαίας ζώνης πριν από τον διαγωνισμό για την υπο-παραχώρηση εγκαταστάσεων και λειτουργικών του λιμανιού;
- Η πόλη θα συμμετάσχει, εντέλει, μέσω των θεσμικών της φορέων στη διαβούλευση για το μέλλον του λιμανιού της; Κι αν συμμετάσχει, με ποιες προτάσεις θα προσέλθει στη διαβούλευση; Θυμίζουμε ότι η δημοτική αρχή έχει αρνηθεί, τέσσερις φορές, προτάσεις της «Επιλογής Ευθύνης» για συνολική συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο όλων των  θεμάτων του λιμανιού.
Εν ολίγοις, για το τι θα γίνει με το λιμάνι του Βόλου, η πόλη βρίσκεται σε πλήρη άγνοια. Η κυβέρνηση ουδέποτε ενημέρωσε ολοκληρωμένα και υπεύθυνα την τοπική κοινωνία, και η απερχόμενη δημοτική αρχή ουδέποτε αξίωσε τέτοια ενημέρωση, θεωρώντας προφανώς ότι (και) το θέμα αυτό δεν την αφορά.
Το λιμάνι του Βόλου προφανώς και είναι ένα λιμάνι όχι τοπικής, αλλά εθνικής σημασίας. Η λειτουργία και η ανάπτυξή του, ωστόσο, συνδέονται άμεσα με την πόλη, την ποιότητα ζωής των κατοίκων της και την τοπική οικονομία. Συνδέονται, συνεπώς, με ζωτικά συμφέροντα του Δήμου και των πολιτών. Ας φροντίσουμε λοιπόν –ας φροντίσουν πρωτίστως οι θεσμικοί εκπρόσωποι της τοπικής κοινωνίας- να μην παρθούν για το λιμάνι κρίσιμες  αποφάσεις, ερήμην της πόλης».

Δεν υπάρχουν σχόλια: